Har tatt PEth-prøver i 1,5 år, krav å få førerkortet tilbake?
Jeg har fått tatt mitt kjørekort pga. peth. Jeg var tvunget til å ta peth-prøven
, ellers vil mitt førerkort bli tatt uansett sa legen. Nu har jeg gitt blodprøver i 1,5 år og nesten alle er under 0,003. Har da ikke krav å få mitt førerkort tilbake ?

Mann, 72 år fra Trøndelag
Rusinfo svarer:
Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.
Når du kan kreve å få førerkortet tilbake, kommer an på hvilken avtale du og din lege har gjort. Ofte så forutsettes det minimum seks måneder(3 år om du har førerkort på tyngre kjøretøy)  med sammenhengende prøver innenfor avtalt grense, men det kan være individuelle unntak fra dette. Det beste du kan gjøre blir derfor å snakke med din lege om konkret når du kan forvente å få førerkortet tilbake.
Dersom du mener at din lege stiller urimelige krav, og/eller har en feilaktig praksis på andre måter, kan du vurdere å ta opp dette med Pasient- og brukerombudet. Ombudet hjelper deg med spørsmål om helsetjenester, og gir råd og veiledning om rettighetene dine.