Ritalin og Hemakromatose
Hei Samboeren min misbruker Ritalin (har ikke ADHD) og har blodsykdommen Hemakromatose og i tillegg drikker han en god del alkohol, hvordan påvirker dette sykdommen. Og hvor fort går rusen over ved inntak av ca 5-10 tabletter?

Kvinne, 40 år fra Nord-Trøndelag
Rusinfo svarer:
Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.
Siden samboeren din har en somatisk lidelse som kan medføre leverskade og diabetes vil vi anbefale at du/dere snakker med en lege om dette. Det er svært viktig at legen får all informasjon om at din samboer bruker Ritalin og alkohol, slik at legen kan foreta en korrekt medisinsk vurdering. Hvis samboeren din ikke ønsker å snakke med legen om det kan du ringe legen med en bekymringsmelding.