Bråslutta med Paralgin Forte og har hatt et helvete etter det

Har brukt paralgin forte i flere år, helt til det ble veldig mye 10 stk i døgnet. Bråsøutta og har hatt et helvete etter det. Nå er det gått 25 dager og ikke stor bedring. Har dere et godt råd, så jeg ikke sprekker. Har mye smerter og hva med de?

kvinne/jente |
25 år |
viken

  Rusinfo svarer:

At du opplever kraftige abstinenser etter å ha bråkuttet Paralgin Forte, etter å ha brukt det over en lang periode (og etter hvert også i høye doser), er ikke veldig overraskende. Det er helt naturlig.

Hva som derimot er mer overraskende, er at du opplever abstinenser såpass lenge. Abstinenser fra opioider er i mange tilfeller verst den første uka etter man slutter, sånn omtrent. Etter dette kan man fremdeles oppleve plager, men da gjerne mildere og gradvis mer avtagende.

Sånn sett går vi ut ifra at det neppe kan være snakk om veldig mye lengre tid før du merker en gradvis bedring. Folk er forskjellige, og du er kanskje over snittet utsatt for denne typen plager. Samtidig har det nok også sammenheng med varigheten og omfanget av bruken.

Uansett gjelder det å holde ut så godt du kan, og forsøke å fylle tiden/tankene med ting som føles positivt for deg – og huske på at abstinenser vil gå over, før eller senere.

Når det gjelder smertene, kan du vurdere å oppsøke lege/helsepersonell for en utredning. Dersom du i utgangspunktet var plaget av smerter (dette var kanskje grunnen til at du begynte med medisinen?), er det naturlig at du merker disse kraftigere nå som du ikke lenger tar smertestillende medisin.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen.