Synes jeg har fått mer angst etter å ha økt Sobril, er det normalt?

Jeg har hatt Sobril i 20-30 år og brukt dem med måtehold. Av og til.
Nå er jeg i en vanskelig livssituasjon med mer angstnevrose som er min diagnose. Skal opereres til torsdag.

Har siste mnd. tatt gjennomsnitt 1 1/2 – 2 Sobril pr dag. 15 mg.

Jeg synes jeg har fått mer angst. Er det normalt? Må jeg trappe ned nå når jeg vil slutte?

kvinne/jente |
71 år |
oslo

  Rusinfo svarer:

Når det gjelder spørsmål om vanlig bruk av medisiner, som f.eks. hvordan du bør bruke disse og hvilke bivirkninger du kan forvente, må vi egentlig be deg ta opp dette med legen som skriver dem ut. Vi er ikke helsepersonell, og kan sånn sett ikke gjøre en medisinsk vurdering av denne typen.

Vi kan riktignok prøve å si noe helt generelt om dette. At graden av angst kan svinge opp og ned i perioder, er helt normalt. Det trenger ikke nødvendigvis handle om medisinbruken overhodet – det kan være mange mulige årsaker til at dette skjer. Det er gjerne et ganske sammensatt fenomen. Som du jo sier, så er du jo nå i en vanskelig livssituasjon. Når det er sagt: Sobril virker jo i utgangspunktet angstdempende, men enkelte brukere risikerer likevel å få en såkalt paradoksalreaksjon av slike medisiner, hvor man opplever mer angst enn normalt.

Hva vi derimot kan si mer sikkert, er at dersom du den siste måneden har brukt Sobril fast daglig, er det sannsynligvis lurt å trappe dette ned litt gradvis, heller enn å slutte brått når du en dag vil slutte eller kutte ned bruken.

Uansett anbefaler vi altså at du tar opp dette med legen din.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen