Abstral sublingual tabletter
Hei.
Har et par spørsmål om abstral sublingual tabletter (400 mikrogram) etter en diskusjon med en medarbeider. Er det slik at en person som har oppbygd en toleranse mot slike stoffer kan ta flere tabletter uten at det er farlig sammenlignet med en person som aldri har vært i kontakt med lignende stoffer? Hva er dødelig dose for noen som ikke har brukt slike medikamenter før? Kan en dose på 4 • 400 mikrogram abstral være dødelig for et menneske på si 90 kg?Har fått beskjed om å legge disse tablettene under tunga, hva vil skje hvis man svelger dem isteden, økes eller minskes faren og effekten da?
Takk for svar.

Kvinne, 36 år fra Rogaland
Rusinfo svarer:
Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.
Ja, mennesker som har opparbeidet seg en toleranse for opioider, kan tåle høyere doser før det blir farlig sammenliknet med en «opioidnaiv» person (en som ikke er tilvendt noen form for opioider). En opioidnaiv voksen person  kan i følge Felleskatalogen få alvorlig forgiftning av følgende doser: 15 μg/kg i.v. og 25 μg/time (plaster).
Hva som skjer om man svelger tablettene i stedet for å suge på dem, er vi usikre på i dette tilfellet. Vanligvis vil tabletter som er ment å legges under tunga fungere dårligere dersom de svelges. Dere kan kontakte Giftinformasjonen på 22 59 13 00 for informasjon vedrørende dette, eller spørre foreskrivende lege.