Er det noe man kan gjøre for å holde seg litt ekstra i nakkeskinnet når man drikker?

Hei, jeg er en jente på 19 år som har slitt med å styre alkoholforbruket hele livet. Jeg kaster aldri opp når jeg er ute, er da enten veldig lite full eller klin kanakkas, har vært stupfull en knippe ganger, men hver gang har det gått over stokk og stein. Er så flau og er redd for å miste venner siden de da må passe på meg når jeg blir gæren. Skulle gjerne holdt meg unna alkohol, men den sosiale greia rundt alkohol gjør at dette er ekstremt vanskelig. Jeg blir så dratt inn i det når jeg drikker, vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Har kuttet ut sprit, men opplever at jeg kan miste kontrollen og takke ja til det allikavel. Hater meg selv for at jeg er sånn, men i den alderen jeg er i er det vanskelig å holde seg unna. Er veldig glad i vin og kan kose meg med et glass eller to, men er veldig glad i en morsom fest og blir altfor revet med. Er redd for at jeg har et alkoholproblem, ettersom jeg bare ikke klarer å slutte å drikke med mindre jeg sier til meg selv gang på gang i hodet at nå må jeg ikke drikke mer. Noe i meg vil bare drikke mer til jeg da får blackout og blir gæren. Er det noen ting man kan gjøre for å holde seg litt ekstra i nakkeskinnet når man drikker?

kvinne/jente |
19 år |
oslo

  Rusinfo svarer:

Dette høres ut som en frustrerende situasjon å være i, og det du beskriver er egentlig ganske vanlig. At det har en tendens til å bli for mye, handler mye om hvordan alkohol i det hele tatt funker – på én side gir det en rus som i hovedsak oppleves som behagelig, og på den andre siden blir du gradvis dårligere i stand til å opprettholde selvkontrollen etter hvert som promillen øker. Sånn sett er det ikke overraskende at disse to faktorene sammen bidrar til at det noen ganger (eller mange ganger) går over styr.

Du etterlyser tips for moderasjon, og det skal du få – men først vil vi si noen ord om et annet alternativ du er inne på, nemlig totalt avhold. I noen tilfeller vil kanskje det være det beste valget. På den måten gir du deg selv en absolutt grense å forholde deg til – nemlig null alkohol – noe som på sett og vis kan være lettere å forholde seg til i praksis. Men om dette er riktig for deg eller ikke, er selvsagt bare opp til deg å vurdere. Vi forstår godt at du er bekymret for hvordan det vil bli med sosiale sammenhenger der alkohol er en del av bildet, men samtidig blir det kanskje også et spørsmål om prioritering – hva er viktigst for deg; å være med i denne typen sosiale settinger, eller å unngå flere episoder hvor det går over styr?

Om du skulle velge å gi avhold et forsøk trenger det jo ikke være for alltid – du kan jo f.eks. prøve det noen måneder som et utgangspunkt, og så eventuelt forlenge dette hvis du føler at du trives med det. Da må du også vurdere om du vil fortsette å delta i sosiale sammenhenger hvor det drikkes alkohol, men selv drikke noe alkoholfritt – eller om du skal oppsøke sosial kontakt i andre arenaer. Uansett vil det sannsynligvis føles litt anstrengt til å begynne med, men om du klarer å fortsette på samme måte en stund, er det godt mulig at det gradvis vil føles mer naturlig for deg. Og hvis noen rundt deg reagerer på at du ikke drikker, er jo det strengt tatt deres problem – ikke ditt. Men egentlig tror vi nok at de som kjenner deg, og som bryr seg om deg, vil ha respekt og forståelse for ditt valg.

Men – om du heller vil fortsette å drikke, men prøve å moderere mengden, så finnes det noen tips som samlet sett kan hjelpe deg på veien. Dette krever riktignok disiplin, men skal likevel være fullt mulig å få til:

– Hold deg til drikkevarer med en forholdsvis lav alkoholprosent, f.eks. øl/cider/rusbrus heller enn vin, brennevin o.l.
– Spis et større måltid før du drikker, og drikk noe alkoholfritt med jevne mellomrom i løpet av kvelden
– Drikk i et jevnt og sakte tempo – ikke tenk at du må holde følge med de andres drikketempo
– Bestem deg på forhånd for hvor mye du har tenkt til å drikke den kvelden, slik at du har et konkret tall å forholde deg til. Om mulig, forsøk å begrense tilgjengeligheten av drikkevarer utover dette
– Fortell de du er sammen med at du ønsker å begrense inntaket, sånn at de ikke utøver drikkepress (bevisst eller ubevisst)

Se gjerne vår artikkel Drikkevettreglene, og guiden Hjelp til å slutte med alkohol (som også kan være aktuell for moderasjon).

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen.