Reaksjon på MDMA + alkohol + antidepressiva

Hei. Jeg tok nylig MDMA (vanlig dose), kombinert med alkohol, og det gikk fint i et par timer. Men plutselig begynner jeg å sove sittende. På tur hjem i taxi var jeg våken, men helt fjern. Jeg nektet å gå ut av taxien ved ankomst, men svarte sjåføren da han snakket. Da jeg omsider kom meg ut, hadde jeg bare stått ute i gata med lukkede øyne. Dette er hva jeg har blitt fortalt og husker ingenting. Hva i all verden var det som skjedde her? Blir bekymret av meg selv… Om det er relevant så bruker jeg antidepressiva til vanlig

kvinne/jente |
26 år |
oslo

  Rusinfo svarer:

Dette høres ut som en underlig opplevelse, utenom normalen – og konkret hva som skjedde, kan vi ærlig talt bare spekulere i. Men vi kan dele noen umiddelbare tanker, uten at dette nødvendigvis er en fasit.

Én mulig teori, er at du simpelthen var ganske full. Nå vet ikke vi hvor mye du hadde drukket, men flere av tingene du beskriver kan i prinsippet knyttes til høy promille. Og om du har tatt MDMA, kan du lett også føle at du tåler å drikke mer alkohol enn ellers, da MDMA kan bidra til å motvirke den søvndyssende effekten av alkohol – men bare opptil en viss grad.

En annen mulig teori, er at dette handler om kombinasjonen av MDMA og alkohol. MDMA på én side virker sentralstimulerende (oppkvikkende), mens alkohol derimot virker sentraldempende (sløvende). Disse stoffene virker også på delvis forskjellige områder i hjernen. Sånn sett kan det tenkes, uten å bli for teknisk, at du har opplevd både en sentralstimulerende og en sentraldempende effekt samtidig, på hver sin måte, heller enn at de to «jevner hverandre ut».

Her vil vi for øvrig også legge til at samtidig bruk av MDMA og alkohol helst bør unngås. Dette blir riktignok også et spørsmål om mengde og toleranse (av og for begge), men ettersom begge virker dehydrerende, kan dette sammen utgjøre en potensiell akutt helserisiko dersom mengdene er store nok. Om du tar MDMA, bør du sånn sett holde deg til alkoholfri væske.

En tredje mulig teori, er at dette handler om MDMA + antidepressiva. Vi vet ikke konkret hvilken type antidepressiva det gjelder, men vi vet at denne kombinasjonen i noen tilfeller vil øke sannsynligheten for å oppleve bivirkninger, eller eventuelt også serotonergt syndrom. Men typiske symptomer på sistnevnte er heller av typen skjelvinger, løs mage, forvirring, hodepine, kramper og lignende.

Her kan vi også legge til at kombinasjonen av antidepressiva og alkohol også kan gi visse bivirkninger – i pakningsvedlegget til medisinen vil det typisk stå beskrevet eventuelle interaksjoner med alkohol.

Merk at dagsform på det aktuelle tidspunktet også kan ha betydning for hvordan du reagerer på (og hvor godt du tåler) rusmidler (og kombinasjoner av rusmidler).

Uansett håper vi at det går bra med deg nå, og at du slipper å oppleve noe lignende igjen. Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon om du vil snakkes nærmere.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Velkommen til RUSinfo!

Se våre åpningstider i desember.

 

HAP-app: Vi jobber med full oppgradering av appen og antar at den skal være klar fra januar 2023!