Sammenheng mellom migrene og mdma?

Hei!
Jeg har migrene (både med og uten aura), som jeg har hatt siden ungdomsskolealder, siden før jeg begynte med rus.

Jeg lurer på om det er funnet noen sammenheng mellom migrene og mdma? Har brukt ulike rusmidler i over 10 år, og har etterhvert lagt merke til at jeg oftere får anfall av migrene med aura (synsforstyrrelser) i løpet av 2-14 dager etter inntak av mdma. Har ikke merket noen sammenheng med andre rusmidler som amfetamin, lsd, sopp eller ketamin. Har aldri forsøkt opiater eller benzo, dette er ikke noe jeg har interesse av. Jeg har brukt mdma ca 4-6 i året de siste årene, men litt mindre under pandemien.

Jeg vet at for noen personer så kan lite søvn være en trigger, men dette har aldri vært en trigger for meg. Og dersom det var søvnmangel som var årsaken, så burde jeg sett samme mønster med amfetamin, som holder meg våken betydelig lengre tid. Men det gjør jeg altså ikke.

Dette er ikke noe som skjer hver gang, og er derfor litt usikker om det bare er tilfeldigheter, eller om det er en sammenheng. Men tenkte på om det kanskje kan ha noe med serotonin å gjøre?

Synes det er vanskelig å finne info om dette, og tør ikke spørre fastlegen da jeg er redd for konsekvenser av å innrømme rusbruk.

Utenom migrene med er jeg frisk. Bruker kun migrenemedisiner ved anfall, og tar litt Paracet en sjelden gang.

kvinne/jente |
31 år |
Oslo

  Rusinfo svarer:

Viser til chat med en av våre veiledere.

En mulig sammenheng mellom MDMA-bruk og migreneanfall er dessverre ikke særlig kartlagt, i hvert fall ikke som vi kjenner til. Et mulig unntak kan riktignok være denne forskningsrapporten omkring 5-HT og migrene, som bl.a. omtaler MDMA.

I det hele tatt er det ingen helt klar konsensus rundt hva migrene egentlig skyldes, og ulike pasienter kan oppleve litt ulike triggere. Noen triggere er riktignok ganske vanlige, som for eksempel søvnmangel, som du jo nevner. Dette er noe MDMA potensielt kan bidra til, i hvert fall i dagene etter bruk – men sånn vi forstår deg er ikke søvnmangel noe som normalt er en trigger for deg.

Andre ganske vanlige triggere er stress og undernæring. Stress er noe MDMA i prinsippet kan gi, om det så er i form av den sentralstimulerende effekten i seg selv (med økt puls og blodtrykk), eller eventuelt i form av psykisk uro som enkelte opplever. MDMA vil normalt også ha en apetittdempende effekt. Sånn sett er det ikke utenkelig at MDMA kan være en årsak til migreneanfall, direkte eller indirekte – men dette er strengt tatt bare en teori, og ikke noe vi kan si med sikkerhet, dessverre. Det at du ikke opplever dette hver gang gjør riktignok det hele litt mer tvilsomt. Og – det at du ikke opplever dette i etterkant av amfetaminbruk, som også kan gi disse bivirkningene, gjør det desto mer tvilsomt.

Uansett, hvis tendensen hovedsakelig viser at du opplever migreneanfall i etterkant av MDMA-bruk, er det jo lett å anta at det kan være en mulig sammenheng – selv om vi ikke kan forklare den mulige sammenhengen. Sånn sett kan det kanskje være nyttig å prøve å ta et opphold fra MDMA-bruken, og se om hyppigheten av migreneanfallene avtar. Om så er tilfelle, gir det grunn til å tro at de to kanskje har en sammenheng.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen.