Kjenner en sitring eller dirring i kroppen «dagen derpå». Hvor farlig er dette?

Jeg er en dame på 60 som har drukket daglig vin (litt over en flaske pr dag) i veldig mange år. De siste to årene har jeg fått hjelp og har hatt lange alkoholfrie perioder, men jeg har enda ikke klart å ta avgjørelsen om å slutte for godt. Jeg innser at det ville vært best for meg, moderasjon funker ikke over tid.
Nå er jeg inne i en drikkeperiode igjen, dessverre.
Og har et spørsmål som gjelder HANGOVER (?)
Veldig ofte etter drikking kan jeg utpå morgenen våkne av en sitring eller dirring i kroppen. Pulsen er normal, men dirringen kommer liksom fra brystet og kan noen ganger føles helt nedi føttene. Jeg ser ingen skjelving, men det kjennes inni hele meg. Sitringen kan vare i mange timer og det er veldig ubehagelig. Jeg tar ofte en Zyrtec på kvelden for å unngå sitringen, men det hjelper ikke alltid (eller kan være andre ting som spiller inn som jeg ikke vet)
Jeg lurer på hvor farlig dette er, og om det er hjerteflimmer eller bare «noe annet?»

kvinne/jente |
60 år |
Vestfold og Telemark

  Rusinfo svarer:

Dette høres ubehagelig ut, og vi har forståelse for at du ønsker å finne årsaken til disse plagene. Dessverre er det vanskelig for oss å si noe spesifikt om dette, både mtp. hva det dreier seg om – og da selvsagt også knyttet til hvor farlig dette potensielt måtte være. Den sikreste måten å finne ut av dette på, vil nok være ved å ta kontakt med helsepersonell – som f. eks. fastlegen din.

På et generelt grunnlag kan vi allikevel si at det ikke er uvanlig å føle seg uvel i perioder etter at man har drukket alkohol, men at dette også vil være avhengig av hvor mye man har drukket, og hvor vant man er til alkohol. Noen mennesker tåler effekten (og ettereffekten) av alkohol bedre enn andre. Samtidig virker det som at du er godt kjent med effekten av alkohol, og at nevnte symptomer skiller seg fra det du har opplevd tidligere. Dette tenker vi er grunnlag nok til at du kan drøfte saken nærmere med en lege.

 

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen.