Kraftig reaksjon på Antabus

Hei.

Jeg er en 46 år gammel mann som de siste 15 årene har hatt et ganske omfattende rusproblem, da helst alkohol.

Jeg har eksperimentert med andre rusmidler også, som hasj, amfetamin, diverse piller o.l. Men det er ikke noe jeg liker å ruse meg på.

Jeg har regnet ut et mønster i mitt rusmisbruk og det viser at jeg 9 av 10 ganger drikker meg i «koma» bare for å få sove, så det er ingen gevinst i drikkinga for meg, men likevel er jo blitt avhenging.

Denne julen 2021 hadde jeg bestemt meg for å prøve antabus for å holde meg borte fra alkohol og kunne feire jul som et bortimot vanlig menneske, sammen med kona som også er ganske lei av dette livet jeg lever.

Jeg har prøvd antabus før, men jeg har alltid sluttet etter noen uker, men det er så lenge siden at jeg ikke husker hvorfor, men nå har jeg en liten anelse, men hverken min fastlege eller spesialhelsetenesten er hjelpsomme med å gidde å finne ut av dette.

Jeg er også LAR pasient fordi jeg gikk for lenge på tramadol smertestillende for endel år siden, og jeg går på en sprøyte hver 3 uke som heter Buvidal, og det er det eneste legemiddel jeg tar som er av typen en kan bli avhengig av.

Jeg har også flere legemidler; Ramser fort opp:
Cipralex
Nexium
Aerus
Calcicran forte
B komplex
Folsyre
Magnesium

Jeg lider av mange forskjellige sykdommer og har en haug med diagnoser, jeg nevner de jeg kommer på:

Osteoporose
Scheuermannsforskyvelse i ryggen
Atrieflimmer
Spiserørsbrokk
Magesår
Blødende hemeroider omtrent hele tiden

Vel det som skjedde og er grunnen til at jeg prøver å skrive til dere nå er at jeg denne julen fikk en resept på antabus uten problem av min forhenværende fastlege, min nåværende fastlege var ikke på jobb.

Jeg fikk hjemmesykepleien i bygda til å administrere medisineringen og fra dag 1 startet kroppen min å reagere noe inn i granskauen med kols / astma anfall.
I tillegg til det følte jeg at jeg ble ruset på en måte jeg ikke foretrekker, omtrent som om jeg hadde tatt en overdose av amfetamin som jeg har gjort et par ganger.

Jeg fortsatte på antabus en uke, og ble ikke bedre. Jeg var ikke i stand til å gå noen steder. Min kone måtte utruste meg med bleier og rigge til sofaen for meg som jeg ble liggende i helt til jeg satte ned foten og nektet å ta mer antabus.

Det tok noen dager, så lettet det og jeg ble friskere og friskere. Nå er jeg bra. Jeg har klarer fungere som jeg pleier, bare litt svak i musklaturen etter dette.

Jeg lurer på om noen av dere kan ofre meg litt tid og ekspertise og se over hva jeg skriver og se hva som kan ha skjedd. I disse tider med Corona og greier kan det jo ha vert det også, men det var ikke vanlige corona symptomer så jeg testet meg ikke.

Håper på et svar.
Send gjerne så raskt som mulig.

mann/gutt |
46 år |
vestland

  Rusinfo svarer:

Her beskriver du et ganske omfattende bilde med en rekke diagnoser og medisiner, i tillegg til en historikk med bruk av flere ulike rusmidler. Sånn vi forstår deg har du også hatt et ganske hyppig forbruk av alkohol inntil nylig.

Dette betyr også at svaret på hva som hendte deg, kan være mer omfattende enn hva vi er i stand til å vurdere. Dette bør du helst utrede med legen din, eller annet helsepersonell.

Hva vi derimot kan si mer konkret, er at det er ganske vanlig å oppleve bivirkninger ved oppstart av Antabus. I Felleskatalogens omtale finner du et avsnitt som heter Bivirkninger, hvor du kan lese om hva som kan forventes, samt hvor vanlige de ulike bivirkningene er. For øvrig er det gjerne også sånn at bivirkninger kan være mest merkbare i oppstarten, og gradvis gå over etter hvert som du tilvennes medisinen.

Men – om det du opplevde utelukkende skyldes bivirkninger og/eller andre faktorer, kan vi egentlig bare gjette på. Her vil vi også skyte inn at det også kan dreie seg om alkoholabstinens, dersom det var sånn at du drakk forholdsvis regelmessig for så å slutte brått. For øvrig kan du også reagere ganske kraftig på Antabus dersom du fremdeles har alkohol i systemet ditt når du starter opp medisineringen.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen