Kan jeg søke fritak til sovemedisin hos min fastlege?
Kan jeg søke fritak til sovemedisin hos min fastlege? Har prøvd alt og det virker dårlig får sterke mareritt og værre søvnvansker av C-preperat og B-pratet apodorm mogadon Hsr de fjernet helt? Er alt så vansklig i Norge kun pg noen få har fått overdoser st andre som trenger dette sårt må lide samt de som står frem på TV og annet og lyver om at Rohypnol er voldtekts dop dette er noe som ikke stemmer da bør alkol isåfall forbys og alle pubene i Norge legges ned! Men det gjør de ikke noe med så hva må til i dette bakvendtland for de som har behov og har gått flere år på sovemedisiner? Hvordan sjal jeg gå frem og kan jeg søke fritak selv uten legen??

Kvinne, 50 år fra Østfold
Rusinfo svarer:
Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.
Hvis du mener godkjenningsfritak for legemidler uten markedsføringstillatelse, eller legemidler med tillatelse men som av ulike grunner ikke markedsføres i Norge, er det legen din som må søke om dette. Du kan ikke søke selv. På denne siden til Helfo finner du informasjon om vilkårene og søknadsprosessen. Rohypnol er et eksempel på et legemiddel du må få godkjenningsfritak for å få utskrevet.
For øvrig er Mogadon et utgått legemiddel, men Apodorm finnes fortsatt. De to har samme virkestoff, nitrazepam.