Kan dette være tegn på ADHD?

Kan det være tegn på adhd hvis man føler seg oppspilt og noe kvikk etter inntak av Heroin, og motsatt hvis man tar amfetamin og blir rolig og klarer å sove?

mann/gutt |
44 år |
innlandet

  Rusinfo svarer:

Det finnes mange grunner til at man kan reagere utypisk på rusmidler, og det er dessverre ikke et klart svar på ditt spørsmål.

Når det kommer til heroinbruk, vi har aldri hørt om noen som var oppspilt etter inntak av heroin. Dessuten mangler vi forskning og detaljert informasjon om heroinbruk hos ADHD-pasienter. Generelt er det ikke anbefalt å bruke rusmidler ved ADHD-diagnose, men det er ingen spesifisert informasjon om konkret utfall av denne kombinasjonen som vi kjenner til.

Dessuten er amfetaminbruk ikke det samme som medisinering for ADHD. ADHD-medisinering foregår i terapeutiske doser og er ikke alltid det samme stoffet som amfetamin. Mens bruk av «gateamfetamin» vanligvis er koblet til inntak av større doser, og kan også være blandet med andre stoffer. Derfor kan det ikke forventes at resultatet blir det samme. Det er sant at ADHD-pasienter kan konsentrere seg lettere med sånne medisiner. Dette kan også oppleves beroligende. Det er også avhengig av individuelle reaksjoner.

Derfor tror vi at dine observasjoner er ikke nok til å vurdere om du har ADHD eller ikke. Hvis du mistenker at du har ADHD, anbefaler vi at du søker om profesjonell utredning hos lege. Om du er interessert i ADHD og har flere spørsmål om denne lidelsen, kan du se på ADHD Norge sin nettside, hvor kan du finne mer detaljert informasjon om dette.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen