Eg har nettopp godt over fra Ritalin til dexamfetamin

Hei. Eg nettopp godt over fra Ritalin 20mg morgen, å 40mg ettermiddag, til Dexamfetamin. Går da på 2x20mg daglig, å har litt nervøsitet rundt dexamf, pga ordet 😳 noen som har noen mening rundt disse medesiner å om d kjem til å bli en bedre hverdag enn d var på Ritalin. Eg fikk en følelse av nerver/angst å mye smerter i magen. D var i stor grad derfor eg ønsket bytte. D sies også at dexamf e rette varer å trykke i kroppen, noe som frister veldig😤Nope. Mn fått noen spørsmål rundt d. Håper dere kan sende inn noen svar, å eg da takker å bukker👍🤘

mann/gutt |
40 år |
vestfold og telemark

  Rusinfo svarer:

Vi oppfatter at du spør om noen meninger angående bruk av deksamfetamin. Vi kan si noe helt generelt om det, men hva som gjelder for akkurat deg kan vi ikke uttale oss om. Det er best at du snakker med legen om det. Du kan også be om tips og råd fra ADHD Norge, som er ADHD-foreningen. De kan ganske mye om dette.

Du sier at du har «litt nervøsitet rundt dexamf, pga ordet». Vi skjønner det, deksamfetamin høres jo litt ut som et rusmiddel, kanskje. Men det er snakk om en type amfetamin som er medisinsk. Det amfetaminet man selger som rus på gaten, er annerledes. På gaten er det vanligvis en miks av flere typer amfetamin, som gir mer ruseffekt. Og, ikke minst, dosene man bruker til rus er mye større enn det du får som medisin.

Likevel, det du får er også en type amfetamin. Derfor er det viktig å bruke dem slik de skal brukes, slik legen har sagt. Og det er best å diskutere meninger rundt dette med legen, ev. også få tips via ADHD Norge.

Du spør også om «d kjem til å bli en bedre hverdag enn d var på Ritalin». Det vet ikke vi. Men vi tenker det er viktig at du selv kjenner etter, og prøver å legge merke til forskjeller og hva som blir bedre (eller verre).

Du skriver at «D sies også at dexamf e rette varer å trykke i kroppen». Vi anbefaler deg å bruke medisinene slik legen har sagt. Både riktig mengde og riktig inntaksmåte. Det kan være meget farig å injisere piller. Det kan gi akutt rusforgiftning, blodforgiftninger og alvorlige infeksjoner, får å nevne noe. Ikke anbefalt.

Håper du får nytte av nye medisiner.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen