Jeg tok 90mg Elvanse og følte meg dårlig. Burde jeg oppsøke lege?

Hei. Jeg tok 4 piller/90mg adhd medisin (elvanse) oralt på torsdag. Nå er det søndags kveld og jeg har følt meg kjempe dårlig de siste dagene. Jeg har adhd men bruker ikke medisin til vanlig fordi jeg veier så lite. Jeg har hadd vondt i hodet, følt meg kvalm, svimmel, redd, har svettet og har hatt hjertebank. Jeg er litt bedre nå men er enda svimmel og varm når jeg beveger meg. Akkurat nå har jeg også veldig vondt i magen og jeg er skikkelig redd. Jeg tørr ikke fortelle det til mamma og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Burde jeg oppsøke lege?

kvinne/jente |
16 år |
nordland

  Rusinfo svarer:

Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er en akuttjeneste, og vi er heller ikke medisinsk helsepersonell. Det kan ta opptil flere dager å få svar på vår spørretjeneste. Ved behov for raske svar og/eller medisinsk vurdering, kontakt legevakt på 116 117 eller  Giftinformasjonen 22 59 13 00.

Siden du har opplevd sterke symptomer etter inntak av Elevanse  anbefaler vi at du oppsøker lege. Den mengden Elvanse du har tatt kan være farlig og skadelig.

Elvanse brukes gjerne for å behandle ADHD, og er en reseptbelagt medisin som bare skal brukes som foreskrevet av lege. En dose på 90 mg er over den anbefalte mengden, og kan gi alvorlige bivirkninger.Vi vet ikke hvorfor tok du denne mengden av Elvanse, men vi anbefaler deg å ikke eksperimentere med denne medisinen.

Vi vet ikke årsaken til at du tok en så høy dose.  Skyldes det at at du har det vanskelig eller opplever noe vondt i livet ditt, er det lurt å snakke med noen om det. Ungdomsperioden kan være utfordrende, og uten god støtte kan det være veldig vanskelig. Trenger du noen og snakke med om hvordan du har det, så ta kontakt med helsesykepleier eller ring Kors på Halsen(de har også både telefontjeneste,  chatterom og tar imot spørsmål). Kanskje har du også noen foreldre, familie eller andre voksne du kan stole på og snakke med.

I tillegg kan du også ringe eller chatte anonymt med Kirkens SOS som er døgnåpne på telefon 22 40 00 40. Du kan også ta kontakt med Helsestasjon for ungdom der du bor.

Du kan også lese mer om lisdeksamfetamin (virkestoffet i Elvanse) på vår nettside.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen.