Er kombinasjon av venlafaxin, kokain, alkohol, stilnoct og sobril er dødelig?

Hei.
Jeg startet på venlafaxin for ca 5 mnd siden pga depresjon. Går nå på 150 mg.
Jeg tar i helger også kokain. Jeg har vært mye ensom i det siste og ikke følt meg bra psykisk så har også tatt litt kokain på kveldene. Jeg bare føler meg bedre når jeg tar det. Tenker mindre på ensomheten min. Men jeg har problemer med å sove på kokain så jeg tar 15 mg sobril og 10 mg stilnoct av og til. Det høres jo helt sykt ut og at jeg er et fælt menneske, men jeg liker å vente til stilnoct fungerer. Liker rusen på den. Hallusinerer på det men jeg har roen. Ligger bare i sofaen og ser på mobilen eller på vinduene og ser hvordan det beveger seg. Jeg har et ellers normalt liv og jobber fult men de siste mnd har jeg hatt det mer tunkt psykisk og derfor startet jeg på venlafaxin.
Kokain og noen ganger molly har økt litt, spesielt kokain. Har blitt til 1-2 G i uka.
Spørsmålet mitt er om kombinasjon av venlafaxin, kokain, alkohol, stilnoct og sobril er dødelig?
Eneste jeg kjenner er hurtig puls. Jeg tar ikke dette fordi jeg vil dø, absolutt ikke. Det er bare at jeg ikke har det så godt for tiden. Men jeg tenker hvis jeg en helg har tatt for mye kokain (og som sagt jeg tar daglig venlafaxin 150 g), vil dette føre til overdose? En smertefull overdose?
Jeg tok også molly for en liten stund siden. Alle kjente rusen men jeg kjente ikke noen ting, kun at jeg ble varm. Har tatt molly mange ganger før og kjent stor effekt av det men etter jeg startet på venlafaxin kjenner jeg ikke samme effekt. Vet dere hvorfor? Kan det være farlig å ta molly med antidepressiva?

kvinne/jente |
29 år |
agder

  Rusinfo svarer:

På spørsmålet ditt om kombinasjon av Venlafaxin, kokain, alkohol, Stilnoct og Sobril er dødelig er svaret ja, men med forbehold. Mengden og hvor vant du er til å bruke det vil avgjøre hvor farlig det er. Tar du store mengder alkohol, Stilnoct og Sobril (som regnes som dempende stoffer) etter bruk av kokain, vil det til sammen virke så dempende på sentralnervesystemet at du kan få for lite oksygen eller pustestans. Det samme kan oppstå hvis du bruker kokain, MDMA (eller andre stimulerende stoffer) og tar store mengder alkohol eller andre dempende stoffer samtidig. Når kokainet går ut vil effekten av alkohol og dempende stoffene komme frem, og du kan få overdose/pustestans. Så hvis du blander dempende stoffer etter eller samtidig med kokain, så bruk så lite som mulig.

Når det gjelder å bruke rusmidler sammen med Venlafaxin eller andre antidepressiva anbefales det ikke. Antidepressiva er et stemningsregulerende medikament som virker på en rekke hormoner og kjemiske forbindelser i hjernen som f.eks dopamin, serotonin etc. Det samme gjør rusmidlene du bruker, og bruker du det samtidig vil ikke medisinen få den effekten den skal ha ved bruk. Det står også spesifikt i pakningsvedlegget til  Venlafaxin, at man ikke skal drikke alkohol i forbindelse med bruk.

Når det gjelder kombinasjonen av MDMA/Molly og antidepressiva er det ikke uvanlig at det gir mindre effekt ved bruk av antidepressiva. Da kan faren oppstå for å ta mer for å få effekt, med samme risiko for skader og bivirkninger som oppstår ved store doser MDMA.  I tillegg kan du også få noen som heter serotonergt syndrom, og som kan være en alvorlig tilstand.

Det er veldig bra at du skriver inn til oss for å få råd i det som høres ut som en utfordrende livssituasjon. Men, saken er nok at hvis du forsetter å bruke rusmidler, og bruker for mye, risikerer du å få andre problemer i tillegg til det du strever med nå. Det er mange som sliter med ensomhet i perioder av livet. Kanskje er det å ta tak er det, det beste du kan gjøre for deg selv

Så snakk med legen din om situasjonen din, planlegg og oppsøk hyggelige aktiviteter hvis du har overskudd til det. Du kan også kontakte Mental helse for råd og tips for å komme ut av ensomheten.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen