Jeg har truffet et mann som tidligere har brukt «pepper»

Hei
Har truffet en mann 50.år Nå kommer det frem til at han fra 13.års alder brukt ulike former for rus kalt pepper. Han slutta m det når han ble far 30.åring. Han er uføre pga slitasje i kropp,mitt spørsmål er det ulike bivirkninger som kan være årsaken til hans være måte?
Han fikk hjerteinfarkt (røyker).
Er bekymret for at han kan begynne igjen, da han nå har vært igjennom en omfattende kne operasjon. Fått mange ulike til.

kvinne/jente |
49 år |
viken

  Rusinfo svarer:

Vi forstår det slik at du ganske nylig har truffet mannen du snakker om. Vi forstår det også som at det er nytt for deg at du har fått vite om hans tidligere rusbruk, og at dette er noe som bekymrer deg.

Det er ikke uvanlig at man blir overrasket når noen forteller om at de har en fortid der rus har vært en del av livet, så vi har forståelse for at dette har fått deg til å vurdere situasjonen du er i. Samtidig så virker det som at din nye venn sitt rusproblem var over for tjue år siden og at dette ikke nødvendigvis er noe som preger livet hans i dag selv om han har helseproblemer.

Det fremstår for oss som at du spør om bivirkninger av hans tidligere rusbruk er grunnen til væremåten han har i dag. Vi vet ikke hvordan væremåten hans er, men vi tenker at rusproblemet han hadde for såpass mange år siden ikke er en en direkte årsak til hvordan han oppfører seg i dag.

Du sier at han brukte en rusmiddel kalt «pepper». «Pepper» er et kallenavn på amfetamin som er et sentralstimulerende stoff. Kjente tegn ved rusen er at man får mer energi og selvfølelse, og at aktvitetsnivået øker. Noen kan også bli irritable og aggressive av å bruke amfetamin. Dette er altså kjennetegn ved rusen, og ikke noe som nødvendigvis gir varig i endring i personligheten til den som bruker det. Det er likevel slik at langvarig amfetaminmisbruk kan føre til ulike angstplager, depresjoner og psykotiske tilstander. Det vi også kan si, er at langvarig og omfattende bruk av amfetamin kan føre til somatiske helseproblemer. Det kan f. eks føre til økt belastning på hjertet og slikt sett være en del av grunnen til at vennen din har problemer med hjertet sitt i dag, men dette kan også ha andre årsaker. Vi på RUSinfo er ikke helsepersonell, og vi kjenner heller ikke vennen din – derfor kan vi ikke vite hva som er grunnen til hans hjerteinfarkt.

Du forteller at du er bekymret for at vennen din skal begynne å ruse seg igjen fordi han nylig har vært igjennom en omfattende kneoperasjon. Du sier i den forbindelse at han har fått mange «ulike til». Vi vet ikke helt hva du mener med dette, men lurer på om du kanskje viser til at han har fått medisiner i forbindelse med operasjonen? Dette blir dog kun spekulering fra vår side. Hvis du er bekymret for at han skal begynne å bruke «pepper» igjen fordi han har fått smertestillende medisiner etter en kneoperasjon, så kan det kanskje være litt trygt for deg å vite at amfetamin ikke er et smertestillende rusmiddel. Det er altså ikke typisk at bruk av smertestillende medikamenter i en periode fører til amfetaminbruk.

Vi tenker at det er lurt at du snakker med vennen din om dine bekymringer. Det at han har åpnet opp om tidligere bruk av rusmidler kan være en indikasjon på at han gjerne snakker mer med deg om dette. Det er uansett viktig at du gjør det for din del, slik at du kan få svar på hva han selv om tenker om dette.

Det kan også være godt for deg å snakke med noen andre om dine bekymringer, slik at du ikke behøver å føle den alene om det. Det kan f. eks være fastlegen din eller noen du føler du snakker godt med. Du må også gjerne kontakte oss i åpningstiden for en nærmere samtale.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen