Slitt psykisk etter bruk av Ritalinpille?

Hei,
Jeg prøvde Ritalin for to uker siden i skolesammenheng. Det endte med en svært ekkel opplevelse hvor jeg ble superstressa, fikk hjertebank og helt panikkfølelse. Dette avtok litt mot kvelden og ble bedre dagene etter.

Her om dagen fikk jeg imidlertid den samme følelsen tilbake i en stressende situasjon. Nå har jeg skjønt at dette er en slags angst, som jeg nå de siste dagene har jobbet med. Spørsmålet mitt er om dette er normalt i etterkant av en slik opplevelse? Har ikke tenkt å prøve mer, og har hatt noen utrolig tunge harde dager nå.

Synes det også er merkelig at angsten kom først nå, men kan dette kanskje ha sammenheng med at jeg nettopp var ferdig med eksamen? Og da slapper kroppen av, og dermed får jeg kjent på alt jeg følte da jeg tok Ritalinpillen?

Håper dere kan hjelpe meg med noen oppløftende ord. Har aldri slitt psykisk, og synes det har vært noen kjipe dager med mye mental jobbing nå:(..

kvinne/jente |
22 år |
oslo

  Rusinfo svarer:

Vi kan gjerne gi deg noen oppløftende ord, for det er lite sannsynlig at det du opplever nå skyldes engangsinntak av Ritalin. Det er et sentralstimulerende mdeikament og de som bruker det uten f.eks diagnosen ADHD kan bli superstressa og få hjertebank. Samtidig gjør vi også oppmerksom på at en av de tingene de som får foreskrevet Ritalin blir sjekket for er psykisk helse. Så Ritalin er et medikament med potensielt mange bivirkninger og skal derfor kun benyttes i samråd med lege.

Så uansett grunnen til at du ikke har det så bra nå, bør du oppsøke hjelp hvis du fortsatt strever med angst fremover. Snakk med legen din om det eller ta kontakt med Helsestasjon for ungdom der du bor.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen.