Redd for alvorlige abstinenser
Jeg har drukket ca 1 liter vin 12% i 1 år nå og må slutte pga forskjellige plager fysisk og psykisk. Er veldig redd for alvorlige abstinenser da vi bor langt unna evt legehjelp om noe skulle oppstå. Har ikke delt dette med legen min og ser at hun må blir kontaktet ved innleggelse til avrusning så jeg skal prøve å trappe ned selv. Føler sterk angst og frykt, har hjertebank og på en måte forvirret. Er svimmel og kvalm og tak eller sug på høre side litt nedenfor ribben som plager meg nesten konstant. Har du noen råd å gi meg, da jeg ønsker sterkt å klare dette på egen hånd. På forhånd tusen takk.

Kvinne, 51 år fra Buskerud
Rusinfo svarer:
Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.
Så bra at du ønsker å ta tak i situasjonen når du ser den ikke er bra for deg. Vi i RUSinfo er ikke leger, så vi kan ikke gi deg helsefaglige råd. Det vi kan si er at alkoholabstinenser bør følges opp av lege eller annen helsepersonell, dersom inntaket har vært stort og langvarig. De symptomene du beskriver, høres vanlige ut, med unntak av smerten nedenfor ribbeinet, det vet vi ikke om skyldes abstinenser. Alkoholabstinenser er som regel sterkest 1-2 dager etter drikkeslutt, og avtar gjerne etter under en uke. Kjenner du at du blir forvirra, får feber, kraftig hodepine eller kramper, må du kontakte legevakt. Lykke til!