Drukket nesten hver dag i noen måneder
Hei. Jeg har drukket nesten hver dag i noen måneder nå da jeg har slitt med tanker osv. Jeg har nå ikke drukket på 2 dager, og er redd for abstinenser, er også redd for at jeg har ødelagt leveren allerede. Dette har pågått i 4-5 måneder der jeg har drukket noen enheter 5 av 7 dager i uken. Hvor farlig er dette ? Har klart meg fint med daglige mål, kommet meg på jobb osv. Og har ikke vært full alle gangene jeg har drukket. Stort sett litt brisen. Takk for svar. Hilsen en ung kvinne som er redd for leveren sin

Kvinne, 29 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Rusinfo svarer:
Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.
Hvor farlig det er for leveren din, er vanskelig å si uten å ta en undersøkelse. Men kroppen tåler gjerne en del, og slutter du å drikke daglig nå, er det større sjanse for at leveren din ikke tar skade av alkoholen du har drukket i det siste. Det skal som regel mer langvarig drikking til for å gjøre permanent skade på lever.
Om du er bekymret for leveren din, så kan du enkelt sjekke ståa ved å gå til legen og be om undersøkelse av leververdier m.m.
Hvis du ikke har drukket på to døgn, vil du ikke bli mer abstinent enn du ev. er nå.