4. Økonomi

Det er lys i enden av tunnelen.
Du må bare komme i gang

Dette kapittelet viser deg hvordan. Det er lurt at du ber om hjelp.
Husk at det er ditt ansvar, men at du har rett til å få veiledning.

Dette kan du gjøre:
• Be om en kontaktperson på NAV
• Be om hjelp til å søke riktig stønad
• Kontakt økonomisk rådgiver i kommunen

Søknad om stønad fra NAV sendes via www.nav.no (ID- brikke).
Eller med hjelp fra et NAV-kontor.

 

• Ordinær lønnsinntekt
• Sykepenger
• Arbeidsavklaringspenger (AAP)
• Dagpenger
• Kvalifiseringsstønad (Kvalifiseringsprogrammet)
• Tiltakspenger (er i tiltak og har ikke rett på andre stønader)
• Sosialhjelp (supplering)
• Uføretrygd
• Bostøtte
• Grunn- hjelpestønad (har et særskilt pleie- og tilsynsbehov)

Du har rett på hjelp til å klage. Det er lurt å spørre en kontaktperson du stoler på om hjelp. Fremgangsmåten står på vedtaket. Det er ulike måter å klage på til NAV. Felles for alle klageformene er at du kan sende klagen skriftlig til det NAV-kontoret som vurderte søknaden din. Husk klagefrist (står i vedtaket). Du kan også klage på måten du blir behandlet på.

Les mer om klagegang i kapittel 2 – Hvem kan hjelpe? 
Print ut her: KLAGEGANG

Bank er en tjeneste, og du er deres kunde. Du kan aktivt bruke banken som rådgiver. Bytt bank om du ikke opplever service.

Bankkort

Ta kontakt med banken for å få bankkort. Dette kan gjøres på nett eller i bankens filial.

Ingen legitimasjon

Kontakt politiet. Ha med et vitne som har pass.

Elektronisk ID (ID-brikke)

Gir tilgang til nettbank, offentlige nettsider m. m. Kontakt banken.

Nettbank

Her betaler du regninger m.m. Kontakt banken.

Mobilbank

Her kan du betale regninger m.m. Opprettes i nettbank.

E-faktura

Regninger sendes direkte til godkjenning i din nettbank.

Avtalegiro

Faste regninger trekkes automatisk fra din konto.

Betalingsapper

Pengeoverføring (f.eks. Vipps, mobilePay).

 

 
 

Ta tak med engang
Kommunen skal ha et tilbud om økonomisk rådgivning.

Bruk NAV sin økonomirådstelefon: 55 55 33 39

Oversikt over gjeld

1 Skaff deg en oversiktlig løsning med ringperm og skilleark eller foretrukken digital løsning.
2 Åpne inkassobrevene (sammen med noen?)
3 Se på saksnummer. Er det flere som er like? (samme gjelden)
4 Lag et skilleark/mappe for hvert inkassofirma eller saksnummer
5 Sorter dokumentene etter utsendingsdato

6 Sjekk punkt om gjeld på skattemeldingen din (www.altinn.no)
7 Logg inn på www.inkassoregisteret.com
8 Logg inn på Mine saker www.politiet.no (utleggsforretninger)
9 Logg inn på www.gjeldsregisteret.no

Er du i tvil om det er din gjeld? Be inkassoselskapet sende deg papir fra der du opprinnelig fikk gjelden.


Frysing av gjeld

Send søknad til alle inkassoselskap.
Be om å få fryse gjelden til du har oversikt og har laget en nedbetalingsplan. Vær forberedt på at banker og det offentlige er mindre imøtekommende enn private inkassoselskap. Husk å legge kopi av alle brev du sender ut i din økonomioversikt. Noen inkassoselskap tar i mot søknad per e-post.

SKRIV UT: GJELDSOVERSIKT

 

Nedbetaling av gjeld

Ikke start med dette før du har fått fast inntekt/stønad og oversikt over alt du skylder. Når du har fryst gjelden. Bruk tiden godt. Send så en søknad med nedbetalingsplan.

Skriv ut: NEDBETALINGSPLAN

 

Legg også ved et budsjett/økonomisk oversikt.

Husk å sette alle brev du mottar, og kopi av dem du sender ut, inn i din økonomiperm.

Skriv ut: BUDSJETT

Du kan søke om gjeldsordning. Det stilles flere krav. Lovens hovedregel er gjeldsordning én gang i livet. Gjeldsordningen er en avtale mellom deg og dine kreditorer om at du i en bestemt periode skal bruke alt overskudd i din økonomi etter fradrag for husleie, livsopphold, barnebidrag, etc. til å betale kreditor.

De fleste gjeldsordninger varer mellom 5-8 år (kan vare opp til ti år). Etter dette slettes resten av gjelden dersom du har holdt din del av avtalen.

Søknaden sendes namsmannen i ditt politidistrikt. Skjema og informasjon finner du på www.politi.no.

Ved store økonomiske problemer kan NAV gå inn og styre utbetalingen din  fra Folketrygden (uføretrygd m.m.). Noen NAV-kontor tilbyr frivillig forvaltning. Her kan du selv oppheve avtalen.

Du kan søke fylkesmannen om verge som kan ta større beslutninger for deg om økonomi eller på andre områder.

Her er det ingen fasit. Det spørs hvilket forhold du har til de du skylder penger, og hvorfor du skylder pengene. Noen har erfaring med at de har fått «slettet» gjelden sin om de har holdt seg rusfrie. Snakk med andre om hvordan de har løst det. Noen har økonomi til å betale alt eller deler av gjelden. Det å oppsøke rusmiljø er en risiko når du skal holde deg rusfri. Ta en avgjørelse så tidlig som mulig i behandlingen.

 

 
 
 

På www.skatteetaten.no kan du gjøre adresseendring, få skattekort og fødselsattest.
Eller ring 800 80 000, eller besøk ditt lokale skattekontor.

 

 
 
 

Her kan du motta og oppbevare post. Brukes stadig mer av det offentlige og bedrifter.
Du kan velge mellom:
•  www.digipost.no
•  www.e-boks.no

På www.altinn.no kan du levere og motta elektroniske skjema fra det offentlige.

• www.nav.no: 55 55 33 33
• Gjeldsrådgivningstelefon (gratis): 55 55 33 39
• Gjeldskrisetelefonen (Gjeldsofferalliansen): 22 20 19 99
• www.forbrukerradet.no  – gratis veiledning: 23 400 600
• www.gatejuristen.no – gratis rettshjelp
• www.juss-buss.no – gratis rettshjelp 22 84 29 00
• www.politi.no: 02800

• Berostillelse: Gjeld blir fryst en periode
• Skyldner: Du som skylder penger
• Debitor: Du som skylder penger
• Kreditor: Den du skylder penger
• Kreditt: Lån
• Kredittselskap: Selskap som innvilger kreditt
• Inkassoselskap: De som driver inn det du skylder
• Gebyr: Kostnader selskapet har med å nå deg, inngå nedbetalingsavtale, sende sak til namsmann
• Salær: Utgifter selskapet får av å innhente pengene
• Pant: Sikkerhet tatt i verdier du eier for den summen du skylder + renter de neste årene
• Forliksrådsdom: Dom gitt i forliksrådet. Ofte benyttet for at kreditor skal få bekreftet at du skylder dem pengene.
• Utleggsforretning: Inkassosak som har gått til namsmannen for trekk i lønn/pant i formue osv.
• Brutto inntekt: Før skatt
• Netto inntekt: Etter skatt
• Betalingsanmerkning: En heftelse på deg som person registrert i løsøreregisteret. Slettes etter at inkassogjeld er betalt eller foreldet.
Ved gjeldsordning blir den fjernet når du er ferdig.
• Skattemelding: Selvangivelse

Tips!

• Gi deg over og be om hjelp
• Åpne posten din
• Lag et system for papirene dine
• Bruk kalender til påminnelser
• Betalingsanmerkninger? Kontakt Experian eller Bisnote
• Bidragskalkulator finnes på www.nav.no
• Husk regninger på e-post. Ta skjermbilde
• Bruk nettbanken din.  Jo oftere, desto enklere
• Unngå lån av familie og venner
• Om mulig, spar pengene dine i døgnbehandling
• NAV i noen kommuner tilbyr frivillig forvaltning
• Billigere alternativ? www.strompris.no og www.mobiltelefoni.no
• Øv på å bruke penger på hverdagslige ting
• APP – Mattilbud
• APP – rabatter og gratis mat (Coop, Trumf, Æ)
• Øv på å ikke leve fra hånd til munn
• Økonomikurs i din kommune?

Vi ønsker dere en riktig god jul!

Åpningstider i julen:
23.12: 11-14.30
24.12: Stengt
25.12:Stengt
26.12: Stengt
27.12:11-18
30.12:11-18
31.12: Stengt
01.01: Stengt