2. Hvem kan hjelpe?

Når du ber om hjelp har du rett til å få vurdert din helsetilstand.

• Fastlege
• NAV
• Helsetjeneste: rus og psykisk helse

Andre steder: legevakt, lavterskeltiltak, helsestasjon for ungdom, fengselslege, sykehus, væresteder, møteplasser mfl.

Dette kan du gjøre:
Det er lurt å be om hjelp. Får du ikke hjelp, prøv et annet sted. Det finnes flere muligheter. Det er du som skal bli rusfri. Kontakt NAV og etterspør en kontaktperson. Prøv å få til et godt samarbeid. Tar det lang tid før du får svar? Ta kontakt igjen. Du kan klage på vedtak eller mangel på oppfølging. Les mer under fanen «Klager».

Koordinator

Etterspør en koordinator som kan veilede deg. Du har rett på det om du trenger langvarig hjelp fra flere steder (instanser). Kontakt NAV eller helse- og omsorgstjenesten i kommunen.

Ansvarsgruppe

Etterspør ei ansvarsgruppe. Her skal du og dine hjelpere møtes og finne ut hvordan du skal nå dine mål. Du kan selv velge hvem som skal delta. Husk at det er din ansvarsgruppe, si ifra hvordan du ønsker å ha det.

Individuell plan

Etterspør å få laget en individuell plan. Du har rett på det om du trenger langvarig hjelp fra flere steder (instanser). Dette er en oversikt over hvordan du skal nå dine mål og hvem som skal hjelpe deg. Det finns nettbaserte versjoner.

 

Kommunen kan ha flere tilbud som er nyttige for deg som skal bli rusfri eller trenger ettervern. Ta kontakt med hjelpeapparatet, NAV, sentralbordet i kommunen og søk på nettet. Her er noen typer tilbud.

• Væresteder uten krav om rusfrihet
• Rusfrie væresteder
• Rusmiddeltesting
• Dagbehandling
• Ulike kurstilbud
• Arbeidstiltak
• Avrusning
• Aktivitetstilbud
• Økonomisk rådgiver
• Boligoppfølging
• Oppsøkende miljøterapeut
• Støttekontakt
• Hjemmetjenester
• Brukerstyrt personlig assistent.

Det kan være nyttig å ha samme fastlege over tid. Da vet legen mer om hvordan du har det og hva du går gjennom. Men det må være en du stoler på. Blir du ikke hørt, kan du ta med noen du stoler på til neste time.
Bruk ansvarsgruppemøtene. Blir det ikke bedre kan du skifte fastlege
på www.helsenorge.no

(Kommunal akutt døgnplass) Ved akutt behov for innleggelse. Når det ikke er behov for sykehusinnleggelse. Det vil si at helsetilstanden ikke er veldig alvorlig, vil forverres eller er livstruende.

Finnes i alle fylker. Gratis tilbud om beskyttelse for kvinner, menn og barn som blir usatt for vold eller trusler om vold i nære relasjoner.

 

Frikort for offentlige helsetjenester får du automatisk når du har betalt over et visst beløp i egenandeler (HELFO). Når du viser frikort, slipper du å betale egenandeler for resten av kalenderåret. Det finnes to typer frikort.

Pasientjournal

Som hovedregel har du rett på innsyn i alle dine journaler. Ta direkte kontakt. Sykehusene arbeider med å opprette digital pasientjournal. Her kan du logge deg inn gjennom www.helsenorge.no.

Kjernejournal

En elektronisk tjeneste på www.helsenorge.no. Der har du og helsepersonell tilgang til viktig informasjon om din helse.

NAV – VEDTAK (kommunale stønader)
(Sosialstønad, KVP, startlån, bostøtte, helse- og omsorgstjenester,
introduksjonsstønad, vedtak § 17)
A Skriv klage og send det til NAV-kontoret du vil klage til
B NAV gjør en ny vurdering og videresender klagen til statsforvalteren
om de ikke gjør om vedtaket
C Statsforvalterens avgjørelse er endelig

NAV – VEDTAK (statlige stønader)
(Dagpenger, AAP, sykepenger, uføretrygd m.m)
A Søk opp klageskjema på www.nav.no (kan sende klagen skriftlig)
B NAV gjør en ny vurdering
C NAV videresender klagen til sin klageinstans om de ikke endrer vedtaket
D Hvis NAV-klageinstans heller ikke endrer vedtaket kan du anke inn for trygderetten. Du kan søke gratis rettshjelp. Kontakt advokat eller statsforvalteren. Adresser: www.statsforvalteren.no

NAV – SERVICEKLAGE:
A Skriv brev eller søk klage, ris og ros på www.nav.no
B Send klagen inn elektronisk via nett
C Du skal få svar innen 3 uker

VEDTAK– RUSBEHANDLING
(Behandlingsfrist og behandlingssted)
1. Send skriftlig klage til de som har tatt avgjørelsen
2. De skal ta en ny vurdering. Hvis de ikke endrer mening skal de sende klagen videre til statsforvalteren.
3. Statsforvalterens avgjørelse er endelig (lang behandlingstid)

SIVILOMBUDSMANNEN:
Har du prøvd alle klagemuligheter, kan du klage til Sivilombudsmannen i Oslo
Se www.sivilombudsmannen.no.

Klage på måten du har blitt behandlet på sendes skriftlig til statsforvalteren der du bor. Adresser: www.statsforvalteren.no

Andre type klager: www.helseklage.no

Print ut her: KLAGEGANG

• www.helsenorge.no(kvalitetssikret helseinformasjon)
• www.norge.no (veiviser til alle offentlige tjenester)
• Pasient- og brukerombudet (www.helsenorge.no)
• HELFO: 23 32 70 00
• Gatejuristen: 23 10 38 90 (gratis rettshjelp)
• Juss-Buss (gratis rettshjelp av studenter) 22 84 29 00
• JURK (gratis rettshjelp for kvinner)
• Jusshjelpa – Midt-Norge og Nord-Norge (gratis rettshjelp av studenter)
• Jussformidlingen i Bergen (gratis rettshjelp av studenter)
• Stiftelsen rettferd for taperne: 61 11 89 90 (ved erstatningskrav)
• Brukerorganisasjoner: RIO, A-larm, MARBORG, proLAR Nett, NORMAL, WAYBACK, FHN (jobber for brukernes rettigheter)
• Selvhjelpsgrupper: NA, AA, A-larm, De Norske lenker
• Krisesenter i alle fylker (gratis og døgnåpent)
• Prosentret i Oslo: 23 10 02 00 (kunnskap om prostitusjonserfaring)

TIPS!

• Du har rett til medvirkning og informasjon
• Det er ikke alltid samsvar mellom teori og praksis.
Sett deg inn i lovverk eller kontakt organisasjoner
(se kontaktinformasjon)
• Det finnes mange gratis tilbud (kurs, møteplasser, væresteder, aktiviteter)