Her kan du lese et forslag for kartlegging av situasjonen, strukturering av samtale og oppfølging av elever som viser risikabel rusadferd[1]
- Kartlegg problemet.
- Skaff deg oversikt før du handler.
- Tenk gjennom hvor du skal ha samtaler med elever.
- Tenk gjennom hvordan samtalene skal foregå.
- Hva er målet med samtalen?
- Begrunn samtalen overfor eleven.
- Legg til rette for at eleven skal ønske å komme igjen.
- Vis at eleven kan stole på deg.
- Still åpne spørsmål. Vær direkte, men ikke dømmende.
- Husk at du skal dempe konflikter, ikke intensivere dem.
- Vær tydelig i forhold til funksjonen din – hvilke muligheter og begrensninger du har i forhold til taushetsplikt, foreldrekontakt, o.l.
- Avtal et neste møte.
- Be om lov til å kontakte eleven på telefon eller mobiltelefon.
- Før loggbok etter hvert møte.
[1] Som skrevet i En rusfri skole: Veileder i rushåndtering på skolen.