Føler meg sløv og tung etter amfetamin + alkohol

Hei, jeg er en gutt på 17 som bruker en del rusmilder. En helgekveld kombinerte jeg amfetamin og ekstremt mye alkohol. På grunn av amfetaminen klarte jeg å være iallefall litt til stedet, mens jeg drakk og drakk. I den tiden amfetaminen antagelighvis går ut var jeg fortsatt ekstremt full og ender opp med å få dårlig pust, plutselig besvimer jeg. Våkner med mye spy rundt meg og måtte spy mer. Hadde mye smerter og generell fyllesyke dagen etter og sov ikke annet enn den lille bevisstløse perioden den natten. Jeg føler meg «treig», sløv og kroppen er ekstremt tung og etter denne hendelsen. Er det typisk at en slik episode kan gi hjerneskader eller eventuelt skader på andre viktige organer? Kan dette ha gitt permanent skade på kroppen min?

mann/gutt |
17 år |
trøndelag

  Rusinfo svarer:

Det du beskriver, høres ut som en ganske typisk kombinasjon av amfetamin og alkohol (i forholdsvis store mengder). Som du jo er inne på, så vil amfetamin på et vis bidra til å jevne ut den sløvende effekten av alkohol, slik at du føler at du klarer å drikke mer alkohol enn du kanskje ville ha gjort ellers. Men så, når amfetaminet etter hvert slutter å virke, vil alkoholen dominere rusen fullstendig. Da kan du ganske brått merke hvor mye alkohol du faktisk har drukket, og f.eks. blackout og oppkast er jo noe man kan oppleve ved høy promille.

At du føler deg dårlig i noen dager etterpå, er på ingen måte uvanlig. Men utover det, kan vi ikke se noen grunn til at du skal forvente noen permanente skader på verken hjernen eller andre organer i kroppen. Dette er noe som er mer typisk for et høyt og regelmessig forbruk over tid.

Om du likevel skulle oppleve noen symptomer som bekymrer deg – utover de første par dagene etterpå – kan du vurdere en sjekk hos helsepersonell.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.

Velkommen til RUSinfo!

HAP-app: Det har vist seg at appen trenger full oppgradering for å virke som den skal i iOS. Vi har funnet et firma som vil jobbe med oppgraderingen, men det kan ta litt tid og vi beklager til alle som savner appen