Hva skjer om prøven er positiv, vil jeg straffes?

Hei! Jeg er 16 år. Har en liiiiten tendens til å bli innlagt på psyk litt her og der (er bipolar). Der tar di urinprøve første døgnet. Har aldri brukt stoff før, men har vurdert. Om jeg en eller annen gang bruker stoff og blir innlagt ca samtidig, altså slit prøven blir positiv for foreksempel ecstecy (om det heter det), vil jeg bli straffet? Om ja, hvilken straff

Kvinne, 16 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Du vil ikke bli anmeldt og straffet av politiet dersom institusjonen du er innlagt på finner ut at du har tatt rusmidler, men det kan hende de har noen interne regler i forhold til dette. Det beste er å spørre institusjonen du bruker å bli innlagt på.
Vi vil forøvrig anbefale deg å tenke deg godt om i forhold til å begynne å eksperimentere med rusmidler. Mennesker som har psykiske lidelser er mye mer sårbare for å få ubehagelige opplevelser av rusmidler, de er mer sårbare for å utvikle ubehagelige bivirkninger og for å utvikle avhengighet. Om du har bipolar lidelse og sliter mye psykisk, vil rusbruk være noe som kan gjøre psyken din veldig mye dårligere.