Er det farlig å injisere tabletter?

Jeg lurer på om det er farlig å injisere tablett formede medisiner som metamina eller attentin? Eventuelt hvorfor? Jeg kan av å til i perioder være kvalm og kaster opp medisinene mine og derfor vurdert og injisere de?

Kvinne, 35 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ja det kan være farlig å injisere tabletter som ikke er ment å injiseres. Dette kan være uheldig av fler grunner:
• Ved injisering vil du få all virkestoffet rett i blodbanen, noe som øker risikoen for ubehagelige bivirkninger og i noen tilfeller livstruende symptomer på overdose.
• Inntaksmåten øker risikoen for blodforgiftning og andre lokale infeksjoner, selv med rent og sterilt utstyr.
• De fleste tabletter inneholder bindemidler, fyllstoffer og glattemidler som ikke er ment å få injisere. Dette kan føre til at partikler finner veien til lungene, noe som kan føre til blodpropp i lungene.
• Begynner du å injisere utsetter du deg for større risiko for misbruk og avhengighet.
Bivirkningene du opplever vil sannsynligvis ikke forsvinne av å bruke andre inntaksmåter. Vi anbefaler deg å snakke med rekvirerende lege om bivirkningene du opplever.