Barnefar til venn drikker, hva kan vi gjøre?

Hei.
Jeg har ei venninne med 2 unger som har gått ifra barnefar, di har delt omsorg 50/50, også er far glad i alkohol. Ungene er 5 og 12 år gamle.
Før jul fikk den yngste ungen tlf-kl, så en kveld ringte den til sin mamma kl 23.30 på kvelden. Da ligger far kjempe full på gulvet med kniven like ved. Mor henter ungene med en gang.
Hvordan skal jeg som står på utsiden hjelpe di mest mulig? Når ungene prater med helsesøster, tar hun det videre da? Eller har helsesøster taushetsplikt?
Vet at far er glad i barna, men han har et problem! Jeg vil jo at han skal få hjelp.
Blir barnevern kobla inn for å hjelpe når helsesøster er innblandet eller er det noe vi som står utenfor må gjøre?

Kvinne, 46 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Helsesykepleier har i utgangspunktet taushetsplikt, men ikke i saker som omhandler omsorgssvikt (samt enkelte andre unntak). Det er derfor ganske sannsynlig at barnevernet allerede er koblet inn. Hvis ikke barnevernet er koblet inn, bør de bli det. Dette fordi de kan være til hjelp både for mor, far og barn.
Det dere som står rundt kan gjøre, er å være en god støtte for familien, samt varsle barnevernet dersom dere opplever at ingenting blir gjort og barna blir utsatt for omsorgssvikt hos far. Å vokse opp med rusmisbruk i hjemmet kan være svært skadelig for barn,  selv om barna ikke blir direkte utsatt for psykisk eller fysisk vold.