Vennen min sliter med å slutte med hasj

Hei, en venn av meg sliter med å slutte å røyke hasj. Han har brukt å røyke det hver dag og sliter veldig de dagene han prøve å la være. Han har gjort det i flere år. Jeg har prøvd å hjelpe og motivere han, men det er fortsatt veldig vanskelig for han. Han vil ha hjelp og Jeg har prøvd å foreslå at han kan søke hjelp til å slutte gjennom lege eller andre tilbud, men han vil ikke at dette er noe som skal bli offentliggjort. Er det noen tilbud der han kan få hjelp med avrusing der det er anonymt? Slik at det ikke skrives i journalen eller lignende?

Kvinne, 20 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Så flott at vennen din ønsker hjelp. Som du selv skriver kan han få det ved å ta kontakt med legen sin og få en henvisning. Han kan også sjekke om det finnes et hasjavvenningsprogram i kommunen han bor i. De kan kontaktes direkte uten henvisning fra lege. Her kan du lese mer om hvordan det fungerer i for eksempel Trondheim.
Det er egentlig ingen behandlingstilbud som er helt anonyme, fordi de jo vil komme til å treffe ham. Får han behandling i helsevesenet vil det også journalføres. Men vi ønsker å presisere at journalopplysninger er taushetsbelagt, og at det er veldig strengt regulert hvem som kan se slike opplysninger. Han har også mulighet til å sperre tilgang til journalinformasjon. Vi vil anbefale ham å lese om innsyn i pasientjournal på helsenorge.no., da vil han kanskje ikke synes det er så ille om det journalføres likevel.
Du kan også tipse ham om vår APP for dem som ønsker å slutte med eller redusere sitt cannabisbruk.