Kan man bli avruset av mangeårig bruk av opiater i utlandet?

Kan man bli avrundet av mangeårig bruk av opiater ( Oxycodone) i utlandet. Finansiert av egne midler? Har brukt dette legemiddel i 8 år utskrevet av lege pga store ryggsmerter. Dosering har hele tiden vært stabil på 20 mg Oxicodone Depot tabletter hver 12. time. Har hørt at man hurtig kan bli avvent på private klinikker utenlands ved å betale selv. Tenker det kunne være et interessant alternativ til langsiktig nedtrappingsplan i Norge. Finnes dette? Ca hvor mye koster en slik behandling og hvordan gjøres det?. I tilfelle hvilket land tilbyr en behandling som er ansvarlig??Ber om en snarlig tilbakemelding! Mvh en motivert mann som ønsker å bli fri fra dette legemiddelet.

Mann, 51 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Ja, det er mulig å betale for privat avrusning ved en klinikk i utlandet. Men det samme er også mulig i Norge. I begge tilfeller vil du legges inn på en klinikk over et forholdsvis kort tidsrom, og avruses under oppsyn av helsepersonell. Dette kan foregå med eller uten tilleggsmedikamenter, avhengig av hvordan de ansatte ved den aktuelle klinikken vurderer behovet for dette.
For å få innvilget behandling ved en privat klinikk, enten i Norge eller utlandet, tar du kontakt med den aktuelle klinikken direkte. Vi har dessverre ikke oversikt over hvilke land, priser eller behandlingsforløp som finnes for privat opioidbehandling, i utlandet eller i Norge.
Alternativt til «langsiktig nedtrappingsplan» i Norge, kan en lege også henvise deg til innleggelse ved en avrusningsenhet i offentlig helsesektor. Da blir det i så fall opp til den aktuelle klinikken å vurdere om du fyller kriteriene for behandling.
For øvrig er det også enkelte land som tilbyr alternative behandlingsformer mot opiatavhengighet, som f.eks. behandling med ibogain, eller avvenning i narkose. Vi har tidligere svart ganske utfyllende på spørsmål om behandling med Ibogain, du kan lese dette her. Vi ønsker å understreke at vi har ingen kunnskap om kvalitet eller seriøsitet til noen av de som tilbyr slik behandling.
Det kan være at det finnes enkelte i Norge som har erfaring med dette, og som kan gi deg noen råd på veien. Du kan høre med f.eks. Rio eller Foreningen for human narkotikapolitikk om de har noen erfaring å dele.
For øvrig anbefaler vi deg å vurdere «tradisjonell» behandling i norsk helsevesen. Om det er den beste behandlingsmodellen for deg eller ikke, er ikke noe vi tar stilling til, men da har du i hvert fall rettigheter som pasient, og mulighet for langsiktig oppfølging.