Er det trygt å ta Ibogain mot opiatavhengighet?

Jeg har slitt med mange forsøk på å slutte å ruse meg på heroin og andre opiater i fem år nå. Har prøvd alt mulig og vært i behandling to ganger. Så hørte jeg om Ibogain, som visstnok skal ta bort abstinenser og fjerne russuget når man går av dopet., sånn at man får større sjanse til å klare å være nykter og slipper abstinens helt.
Står mye useriøst om Ibogain på nettet, og jeg trenger seriøs informasjon. Lurer på om det faktisk virker som de påstår? Er det trygt å ta Ibogain hvis man har noen til å passe på seg?

Mann, 31 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ibogain er en hallusinogen plante som viser seg å virke på samme nerveceller (reseptorer) som opiater, men på en helt annen måte. I USA har det vært noe formell forskning på bruk av Ibogain mot fysisk avhengighet. Hovedsaklig til opiater men også til kokain og alkohol. Resultatene har vært dels lovende da Ibogain ser ut til å forhindre abstinenser under opiatavgiftning og til å fjerne rustrang hos flertallet etter én behandling.
Da ibogain er hallusinogent er det kontroversielt i fagmiljøer. Ibogain er ikke en erstatning for andre rusmidler men et behandlingsalternativ for folk som ønsker å bli rusfrie. Ibogain er ikke vanedannende og har lite misbrukerpotensiale.  Vi kan oppsummere virkningen av en vellykket Ibogainbehandling slik:
• Abstinensfri avgiftning (søvnmangel forekommer dog ofte etterpå)
• Hallusinogen opplevelse  i 4-12 timer (beskrives ofte som en reise med gjenopplevelser fra barndom, ikke som en syretrip)
• Fysisk avhengighet forsvinner (nevrokjemisk nullstilling)
• Russug forsvinner for en periode (fra to uker fra tre måneder)
Ibogain gis som èn enkelt dose når opiatabstinensene begynner å komme. Man går inn i en slags drømmelignende tilstand som varer i mange timer, og man opplever ingen abstinenser. Når pasienten kommer til seg selv igjen har kroppen og hjernen liksom gjennomgått en nevrokjemisk nullstilling (reboot), og den fysiske avhengigheten til rusmidlet forblir fraværende. Mange (men ikke alle) opplever at trangen til å ruse seg blir helt borte for en periode på fra noen dager til mange uker. De fleste opplever noen netter med søvnvansker etter behandling.
Den hallusinogene virkningen av Ibogain har vært forsøkt fjernet, men uten hell. Mange tilhengere av Ibogainbehandling mener for øvrig at den hallusineogene effekten av Noribogain (det aktive virkestoffet i Ibogain) er viktig for å få bevisstgjøre årsakene til hvorfor man begynte å ruse seg (dårlige veivalg, barndomstraumer osv.). For å opprettholde varig rusfrihet anbefales ofte å vedlikeholde nykterhet med livsstilsendringer, vanlig samtaleterapi eller selvhjelpsgrupper jevnlig etter behandlingen.
Det har vært noen få dødsfall som følge av hjertestans i forbindelse med bruk av Ibogain. Det er derfor klassifisert som et klasse-A narkotikum i mange land (Sverige, USA, Belgia m.fl.), men ikke i Norge. I Norge er Ibogain registert som et reseptpliktig legemiddel. Om innførsel avdekkes i norsk toll, kreves legeerklæring på hvem det er til og hva det skal brukes til.
Vi kan ikke anbefale ibogainbehandling som helt trygt da det har vært rapportert om komplikasjoner (psykoser, hjertestans, allergi, leversvikt osv.), selv om det er sjeldent. Det finnes heller ikke autoriserte behandlingssteder i Norge. Alt må skje på eget initiativ og ansvar. Ibogainbehandling bør uansett skje under kyndig helsetilsyn sammen med noen du kan føle deg helt trygg på.
Det finnes behandlingstilbud i Europa og Sør-Amerika men det er her uvisst om de har lege- og helsepersonell der. Noen av dem er «underground» og bør helst unngås. Det koster som regel fra 15 000 kroner og oppover. Legeundersøkelse og EKG kreves alltid før Ibogainbehandling påbehandlingssteder for å avklare om man er egnet. Man bør ikke ha hatt hjerteproblemer, akutt leversykdom eller gjentatte psykoser før, og man bør generelt ha grei helse.
Det finnes veldig mange useriøse nettsider om Ibogain og Ibogainbehandling. På grunn av de hallusinogene egenskapene er mange artikler nokså esoteriske og preget av sjamanisme. Du bør være kritisk og tålmodig når du gjør research, og unngå de som bare fremlegger emnet fra èn vinkling. Styr også unna nettsider som kun er laget for å selge Ibogainekstrakt og andre hallusinogener.
Hvis du velger å gjennomgå behandlingen i egen regi anbefaler vi at du forhører deg nøye med noen som har inngående kunnskap og erfaring med Ibogain. Du kan for eksempel forsøke Facebookforumet «Ibogain behandling i Norge NÅ» og spørre noen der. Du finner også flere spørsmål og svar på våre hjemmesider om du søker på «ibogain».