Sprekker stadig på cannabis

Hei. Jeg prøver stadig å slutte med cannabis, men sprekker igjen og igjen. Har brukt HAP-programmet med suksess flere ganger de siste årene, men blir til slutt fristet igjen, og faller utpå. Finnes det noe annet sted man kan få hjelp med cannabis anonymt? Særlig med abstinenser? Uten å blande inn lege/myndigheter osv?

Kvinne, 40 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det kommer ikke klart frem for oss om du har brukt HAP-programmet på egenhånd, f.eks appen, eller om du har gått i samtaler hos en HAP-terapeut. Dersom du ikke har forsøkt å gå til en HAP-terapeut, anbefaler vi deg det. De fleste kommuner som tilbyr HAP-samtaler, har først og fremst tilbud til unge og unge voksne, men du kan kontakte kommunen din og høre om de har tilbud også til voksne. Eventuelt kan du kontakte Uteseksjonen i Oslo og høre om de har mulighet til å ta deg i mot . En mulighet kan være å høre med vedkommende om det er mulig for deg å ha en litt langvarig oppfølging, med møter en gang i blant etter gjennomført ordinært program. Dette for at du skal ha mulighet til å ta kontakt når du kjenner at du nærmer deg en sprekk.
Bortsett enn HAP-programmet, vet vi ikke om andre tilbud som ikke involverer fastlege eller spesialisthelsetjenesten. Vi vet ikke hvorfor du vegrer deg mot at disse skal bli involvert, men dersom du har problemer med å slutte, kan det være verdt å vurdere om det er nødvendig for deg å søke hjelp der.
Når det er sagt, så er ikke periodene uten cannabis uten verdi. For hver gang du har en rusfri periode, lærer du noe om deg selv og om ditt bruksmønster. Du lærer sannsynligvis også noe hver gang du sprekker. Det er ikke uvanlig å bruke tid på å komme seg helt ut av en avhengighetssituasjon, og mange opplever flere sprekker før de klarer å forbli rusfri. Det viktige da er å prøve igjen.
Om du ikke allerede har gjort det, anbefaler vi deg å laste ned vår app HAP.
Vi ønsker deg masse lykke til!