Bestemt meg for å slutte å røyke, men hadde en sprekk

Jeg har bestemt for å slutte å røyke og klarte det helt fint i 26-27 dager til jeg røyka igjen forrige helg. Må det si at jeg må starte alt fra starten og jeg har følt meg kvalm i det siste også

Kvinne, 18 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi antar at det er cannabis du har sluttet med. Gratulerer med det, veldig bra jobbet! Å ha en sprekk er ganske vanlig, og det viktigste da er å la sprekken være nettopp en sprekk, og gå videre uten å klandre seg selv for mye. Ikke la sprekken få så stor betydning som nederlag slik at du risikerer å få et tilbakefall. At du sprakk en gang, vil ikke si at de 26-27 dagene er bortkasta, det er mye som har skjedd på de dagene og du har likevel kommet langt.
Kanskje kan du lære noe av sprekken også? Hvordan skjedde det, hva var foranledningen til at du sprakk for eksempel? Er det noe du kan gjøre annerledes neste gang du kommer i en liknende situasjon, slik at du minsker risikoen for å sprekke igjen?
At du føler deg kvalm, tror vi ikke har noe med at du sprakk å gjøre. Det er vanlig å bli uvel og ha mageproblemer  en stund etter man har sluttet å røyke cannabis, men at du sprakk en gang gjør nok ikke at du blir kvalm i lang tid etterpå.
Vi anbefaler deg å laste ned appen vår HAP, den kan være nyttig for deg i tiden fremover.