Tips for å slutte med hasj

Hei jeg har et problem med hasj, har hatt det i snart 1 år men det er nå de siste månedene jeg har røyka mest. Så det jeg lurer på er om dere har noen tips til å fø meg til å slutte å røyke hasj?

Mann, 18 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Mange opplever det som vanskelig og slutte med hasj. Det kan være flere grunner til at det oppleves som vanskelig. Det er ikke uvanlig å få en del abstinenser de første ukene og da er det lett å falle tilbake på bruk. Det alle viktigste tipset vi kan gi er at du motiverer deg skikkelig for det og tenker på alle fordelene det har å kutte ut.
Vi har skrevet en guide for å hjelpe de som skal slutte med hasj på vår hjemmeside, og du finner den her. I tillegg har vi sammen med Uteseksjonen utviklet en egen app som heter HAP. Denne appen kan du også bruker som hjelp for å slutte.
Hvis det å lese eller bruke en app ikke er nok for å klare og slutte anbefaler vi deg å ta kontakt med Helsestasjon for ungdom der du bor for hjelp. Kanskje finnes det også ett eget hasjavvenningsprogram for ungdom der du bor. Både Helsestasjon for ungdom og Utekontakten i kommunene har gjerne oversikt over slike tilbud.