Hvordan ta opp med venn at han røyker for mye hasj?

Hei! Vi har vært en kompis gjeng som har røyket litt hasj av og til, men vært veldig opptatt av at det ikke skal bli for mye og begrenser oss. En i denne gjengen har de siste månedene trappet opp bruken sin veldig. Om man skal finne på noe med han må det røykes, ellers vil han heller bli hjemme og helt åpenbart sitte der å røyke. Han bruker store summer på dette, i meste laget for hans økonomi. Nå til høsten flytter han til en by for å studere, men de eneste visjonene han har det er at det blir lettere å røyke uten å bo hos foreldre. Om vi tar opp hasjbruken hans blir han gjerne sur og føler seg veldig angrepet. han er en veldig hyggelig og snill fyr, men det virker som om hasjen har tatt for stor plass i livet hans da alt kan settes til side for det. Han fungerer sosialt og skole går sånn passe, men er dette fortsatt et problem? Og hvordan kan vi ta det opp med han når han på ingen måte ser på det som et problem eller lar oss mene noe?
Mvh bekymret kamerat.

Mann, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Situasjonen du beskriver med vennen din som dere nå har blitt litt bekymret for er ikke uvanlig. Noen knytter seg mer og raskere til bruk av rusmidler enn andre. For å unngå at han blir sur og føler seg angrepet når dere tar det opp kan det være nyttig å tenke på hvordan man snakker sammen.
Vi anbefaler og ta en bekymringssamtale i slike situasjoner. Tenk over hva som bekymrer dere ved at han røyker for mye hasj og fortell han det. Det ligger mye informasjon om virkning og bivirkning av hasj på nettet så det å komme opp i en diskusjon om hva som er farlig ved å røyke hasj er ikke så lett. Det forskning viser er at noen blir mer avhengig av det enn andre og ved jevnlig (og kanskje høyt) bruk øker faren for bivirkninger som dårlig hukommelse, nedsatte kognitive evner etc. som kan være lite forenlig med å studere. Både virkning og bivirkning av hasj vil kunne variere fra person til person, noen er mer sårbare enn andre. Dere kan lese mer om hasj/cannabis/marihuana på vår hjemmeside. Der finner dere også veiledning til hvordan man kan snakke med noen om deres rusbruk,blant annet hvordan dere kan legge til rette for at han ikke skal føle seg angrepet.
Kommer det frem under samtalen at han opplever seg som avhengig og finner det vanskelig å slutte finnes det hjelp for det også. En rekke kommuner har hasjavvenningsprogram, vi har også råd om hvordan slutte på vår hjemmeside og han kan også laste ned en HAP app.
Avslutningsvis vil vi nevne at det er kun han som kan bestemme seg for om han vil fortsette på den måten han gjør nå. Det er fint at dere bryr dere som venner, snakker med han, tilbyr hjelp og støtte hvis han trenger det for å slutte. Men, vil han uansett fortsette er det lite dere kan gjøre med det, det er hans motivasjon for å slutte eller redusere forbruket som vil avgjøre hva som skjer fremover.