Faren min røyker marihuana – kan han få hjelp uten konsekvenser?

Hei.
Min far har brukt marijuana i veldig mange år. De siste 5-8 årene har det eskalert til at han føler han ikke klarer å slappe av uten, og han bruker gjerne flere ganger om dagen (ikke når han er på jobb). Han er i jobb og er aktiv, men det har begynt å dukke opp en tendens der han ikke lenger vil være med folk (ikke familie) som ikke aksepterer bruken hans. Og selv om han sier at han gjerne vil trappe ned, og har forståelse for at vi i den nære familien ikke liker bruken hans, så er vi usikre på hva han ville valgt om vi ba ham om å velge mellom bruken og familien. Noe som er veldig trist.
Jeg tror at hvis han kunne fått noe profesjonell støtte og veiledning, hadde det vært lettere for ham å trappe ned, og kanskje en dag slutte, men jeg tror han er redd for eventuelle konsekvenser av å åpne seg for helsepersonell. Kan dere si noe om hvordan helsepersonell ville reagert i en slik situasjon? Er det sånn at de må melde ham inn med det samme slik at han mister førerkortet, eller kan han få hjelp helt under taushetsplikten uten noen slike konsekvenser?
Jeg skjønner kjempegodt at man tar førerkort fra folk som ruser seg, og selv om han ekstremt sjeldent kjører rett etter å ha ruset seg, har det vært ganger hvor vi som står ham nær har vurdert å melde ham inn selv. Jeg bare ser ikke at han kommer til å klare å trappe ned rusen uten hjelp, og han kommer ikke til å be om hjelp hvis han vet at han kommer til å miste førerkortet – eller eventuelt få andre verre konsekvenser.
Jeg håper dere vet litt mer om dette, og kanskje kan komme med noen råd.
På forhånd, tusen takk!

Kvinne, 24 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Du lurer på om hva som skjer dersom faren din ber om hjelp for sin cannabisbruk, om han mister førerkortet, eller om han kan  få hjelp uten noen slike konsekvenser. Dessverre er det slik at dersom han søker hjelp hos lege eller helsepersonell for sin cannabisbruk, vil dette etter all sannsynlighet føre til at han får kjøreforbud eller mister førerkortet sitt. Vanlig prosedyre er å få det tilbake etter minimum 6 måneder dokumentert rusfrihet. Du kan lese mer om disse reglene her.
Men, det finnes et tilbud som heter hasjavvenningsprogram. Dette tilbudet er oftest rettet mot ungdom og unge voksne, men Uteseksjonen i Oslo har et tilbud for mennesker i alle aldre. Du kan ta kontakt med de på 913 03 913 og høre hvordan de opererer.
Han kan også laste ned vår app HAP – som er en app som er ment å hjelpe mennesker som ønsker å redusere eller slutte med cannabis.