Mareritt og kløe i halsen etter å ha sluttet med hasj

Hei.
Jeg er en mann på 28 år som etter ca 8 år med hasjrøyking bestemte meg for å slutte.
jeg har klart meg uten nå i en uke, og føler meg veldig bra. Men søvnen er ikke på topp men fungerer. Jeg vet jeg klarer og slutte med det for godt. Men har ett par spørsmål. jeg har hatt mareritt i flere netter nå, og kjenner jeg klør i halsen hver dag, når vil dette gå over?

Mann, 28 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Gratulerer med å ha sluttet!
Det er vanlig å ha livlige drømmer og mareritt etter å ha sluttet, disse starter gjerne innen en ukes tid, og varer i noen uker og opp til en måned.
Kløe i halsen er ikke et vanlig symptom ved cannabis-slutt, men det kan skyldes at du har røyket det. Det er ikke uvanlig å få hoste og plager i luftveiene når man slutter med røyking – hovedsakelig fordi flimmerhårene vokser ut igjen. Dette kan ta uker til måneder, avhengig av hvor lenge du har røyka.
Vi anbefaler deg å laste ned vår Hasjavvenningsapp HAP.