Skal jeg holde mine problemer for meg selv, nå som kjæresten skal slutte å røyke hasj?

Hei kjæresten min har røyket i 5 år i strekk med en mnd pause. Han sprakk etter 2 dager nå. Han forstår ikke hvorfor det er vanskeligere nå enn sist gang han prøvde å slutte å røyke. Regner med d er fordi han er innrøkt. Men jeg sliter med mitt og vi er i et stadiet der begge må ta tak i våres. Han sprakk etter jeg delte en hemmelighet med han som jeg har bært på livet ut. Skal jeg holde mine problemer for meg selv, selv om han vil at jeg skal fortelle han alt? Han må slutte å røyke, han har fått puste vansker pga av hasjen og andre psykiske lidelser nå.

Kvinne, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvorvidt du skal holde på dine problemer i en periode mens han fokuserer på å bli rusfri, tror vi nesten er noe du og kjæresten din må bli enige om dere imellom. I et forhold bør det være rom for begges problemer og utfordringer, men dersom den ene parten i en periode er ekstra sårbar og trenger å ha fokus på seg og sine problemer, er det ikke noe i veien for at dette blir fokus en stund fremover – dersom dere enes om det. Om han selv vil at du skal fortelle han alt, må han stå for sine valg, men da kan han ikke samtidig «bruke» dette som unnskyldning for å sprekke. Å slutte med rusmidler handler blant annet om å finne andre strategier å ta i bruk når man opplever livets nedturer (og oppturer) enn å ruse seg. Dette kan ta tid, men det er noe han bør ha fokus på fra start.
Du kan tipse kjæresten din om vår app HAP, det kan være at han har nytte av den. Du kan også tipse han om å kontakte et hasjavvenningsprogram, enten i bydelen eller ved Uteseksjonen.