Kokain medisinsk i Norge?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pzQkw/du-kan-ha-faatt-kokain-uten-at-du-vet-det
«når det gjelder kokain, er ikke dette noe som blir brukt medisinsk i Norge. I teorien er det mulig å få kokain lovlig/medisinsk, men i praksis har dette aldri blitt gjort, da det ikke finnes noen medisinsk grunn til å få kokain lovlig.»
Kven har rett? de eller VG?

Mann, 18 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det stemmer som VG skriver i sin artikkel (fra 2014), at kokain har vært benyttet medisinsk f.eks. i forbindelse med operasjoner. Når vi tidligere har skrevet i et svar at man i praksis ikke får kokain medisinsk (vi antar at det er dette spørsmålet fra 2018 du sikter til), handler det om å få skrevet ut resepter til personlig bruk. Det finnes en rekke narkotikaklassifiserte stoffer som kan skrives ut medisinsk på resept, men vi kjenner altså ikke til tilfeller hvor dette har skjedd i Norge hva gjelder kokain. Vi tar imidlertid kritikk for at vi ikke presiserte dette tydelig nok i vårt svar.