Jeg er nettopp gått ut av et forhold der vi begge har røykt mye hasj. Forholdet har tatt slutt på grunn av dette fordi det rett og slett ikke gikk mer, og vi begge ble helt idiot av røyken. Vi røykte i en periode på ca. 2 år. Min tidligere partner var veldig kontrollerende, manipulerende og slet meg ut psykisk med mange forskjellige ting som f.eks utroskap, så jeg brukte røyken som en rømningsvei fra tankene. Jeg har sluttet å røyke, noe jeg er glad for, men jeg sitter igjen med angst, stresser så mye at jeg blir dårlig og kaster opp, sover dårlig og er deprimert. Kan dette være på grunn av røyken eller er det bare dårlig psykisk helse?
Jeg var jo avhengig av hasj, og jeg vil ikke si at jeg ikke har lyst å røyke da jeg tidligere har misbrukt det for å «glemme» problemer. Jeg syns det er vanskelig å ikke gå tilbake til den rutinen, og har prøvd å slutte flere ganger. Hva kan jeg gjøre for å få en full stopper for dette? Er ikke mange som vet om at jeg har røykt, så er ikke så mange jeg kan snakke med om dette temaet. Håper på svar!

Kvinne, 21 år fra Hordaland


RUStelefonen svarer:

Først og fremst vil vi si gratulerer med å ha klart å slutte å røyke, og med å komme deg ut av et forhold som ikke var bra for deg eller dere.

Du skriver at du etter at du har sluttet opplever angst, stress, kvalme, dårlig søvn og depressive symptomer. På spørsmålet om hvorvidt det kan skyldes at du har sluttet å røyke eller på grunn av dårlig psykisk helse, er dette vanskelig å svare konkret på, men vi tenker at det ene utelukker ikke det andre.

Mange opplever både abstinensplager og en lengre periode med for eksempel nedstemthet når de slutter med cannabis, dersom de har brukt dette daglig over en lengre periode. Typiske symptomer er dårlig søvn og mareritt, svetting, mageproblemer og kvalme, og angst og nedstemthet. Dette stemmer forsåvidt med de symptomene du beskriver. De fysiske plagene varer som regel ikke lengre enn et par uker, men noen opplever å føle seg nedstemt i flere uker. Andre får ingen eller få problemer av å slutte.

Du skriver at du har brukt hasj for å glemme og for å takle problemer. Nå som du ikke ruser vekk disse følelsene, er du nødt til å kjenne på disse følelsene i større grad. Dette kan også være en faktor til at du har det dårlig nå. Når du har brukt hasj som mestringsstrategi en stund, er det viktig at du nå finner andre måter å håndtere vonde følelser på.  Din vei må du finne ut av selv, men hvis du synes det blir vanskelig og du ikke kommer deg ut av negative følelser og tankegang, så bør du søke hjelp hos en psykolog. Din lege kan henvise deg til dette.

Samlivsbrudd er også en vanlig årsak til dårlig psykisk helse. Selv om bruddet var til det beste, er det naturlig å både ha en sorgprosess og å ha det dårlig en stund. Dette vil tiden gjøre bedre. Dersom din ekspartner i tillegg var kontrollerende, manipulerende og slet deg ut psykisk, er det ikke så rart at du sliter i etterkant. Vi vet ikke nok om situasjonen til å si at du trenger hjelp til å komme deg videre, men du kan vurdere om det er noe du trenger hjelp til.

Til slutt lurer du på hvordan du kan sette en stopper på ønsket om å røyke for å glemme problemer. Du skriver selv at dette ble en rutine. Som nevnt ovenfor, er det viktig at du finner andre måter å håndtere problemer på. Dette er en prosess, som du må jobbe med deg selv med. I første omgang er det viktig å avlede suget du kjenner. Når du kjenner at du får lyst til å røyke, prøv å avled deg selv med noe annet, som gir deg noe positivt. Det sterkeste suget varer som regel ikke så lenge, og å skifte fokus kan ofte være til stor hjelp. Prøv å kom på ting du likte å gjøre og som ga deg glede før du begynte å røyke, eller finn nye ting som du har lyst til å bruke tiden din på. Dette vil bli enklere med tiden.

Håndboken «Rusfri hverdag», kan være til god hjelp for deg, se om du kan finne noe inspirasjon her.

Du sier at du ikke har så mange å prate med siden det ikke er så mange som vet at du har røyket. Det holder med at du har en person å prate med om det som er vanskelig. Dersom du ikke har en slik person i din omgangskrets eller familie, kan du kontakte Helsestasjon for ungdom eller Utekontaktene i din kommune. Det kan også være at de har et tilbud om hasjavvenningsprogram. I så fall vil vi anbefale deg å prøve ut det.

Du kan også laste ned vår app HAP, mange synes den er nyttig i en sluttefase.

Vi ønsker deg lykke til videre, ta gjerne kontakt dersom du ønsker å snakke med oss om din situasjon.