Pustet inn lystgass fra ballong

Hei! Vi er to venninner som i går var ute på byen i Asia. Vi fikk tildelt en ballong hver med lystgass. Hadde ingen anelse om at gassen kan være så farlig som den tydeligvis er. Angrer oss veldig og skal aldri ta noen andre rusmidler enn alkohol igjen. Gjorde noen søk på nettet og fant ut at man kan få hjerneskader og andre varige men. Vi merket ingen kvelende følelse etter inhaleringen av gassen. Ble ikke dårlige etterpå heller. Kjente en letthetsfølelse og eufori ca et halvt minutt. Kan man ha blitt «kvelt» uten å merke det? Siden vi var bedøvet av alkohol i tillegg? Pustet bare inn gassen helt ordentlig en til to ganger. Og merket ikke ubehag eller noe illebefinnende eller svimmelhetfølelse etterpå. Vi føler oss helt fine morgenen etter. Bare litt typisk fyllesyke, dvs slitne og uggen i hodet. Er redde for at vi har fått skumle bivirkninger som vi ikke legger merke til. Setter veldig stor pris på svar! Takk på forhånd!

Kvinne, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at bruk av lystgass kan være veldig farlig. Gassen i seg selv er ikke giftig, men kan fortrenge oksygenet og føre til kvelning. Det er særlig farlig om man inhalerer ren lystgass og/eller holder pusten etter at man har pustet inn gassen.
Hjernen er svært følsom overfor mangel på oksygen, og vil innen få minutter uten oksygentilførsel ha fått permanente skader.
Det er dessverre veldig vanskelig for oss å svare på om det har skjedd noe med dere uten at dere merket det, men basert på deres egen beskrivelse virker det jo som at dette har gått bra. Skulle dere likevel kjenne på noen bivirkninger kan dere oppsøke en lege.
Hvis dere vil snakke med noen generelt om lystgass eller andre potensielt giftige stoffer, kan dere ringe Giftinformasjonen.