Nedtrapping av Imovane

Har brukt imovane i flere år, til og fra for innsovning. De siste mnd har jeg tatt de tidligere og tidligere på kvelden, og gjerne enda en ved leggetid. Nå føler jeg et udefinert «sug» fra jeg står opp.
Ønsker å seponere disse helt, men hver gang jeg forsøker- får jeg et veldig sug, ubehag og urolig mage. Minner om sterkt nikotinsug.
Tar alt i fra 1/2 halv til 2 tabletter, á 7,5 mg.
Om jeg tar cold turkey, hvor mange dager vil suget være der?
Og hva anbefaler dere av nedtrappings tips?

Kvinne, 30 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Imovane er et vanedannende legemiddel, og etter en tid er det vanlig å ikke få like god effekt av den dosen man står på. Når man merker en slik forandring betyr det at man har fått økt toleranse for legemiddelet.
Du skriver at du blir dårlig når du prøver å kutte ut Imovane. Dette er en helt vanlig reaksjon når du skal slutte med et vanedannende medikament, etter å ha brukt det i lengre tid.  For å unngå de verste abstinensene er det derfor anbefalt å trappe ned over tid. Vi vil anbefale deg å ta kontakt med legen din for å få en nedtrappingsplan.
Skulle du likevel bestemme deg for å gå «cold turkey» er det vanlig at abstinensene varer i noen uker. Her er det imidlertid store variasjoner, alt i fra noen dager til måneder.