Hvordan fungerer metadon og heroin sammen?

Jeg står på metadon morgen (50mg) og kveld (40mg). Det hender likevel at jeg sprekker, og siden metadonen er blokkerende ift heroin (legen sa hvertfall det, kan ha vært for å skremme), så får jeg lite effekt. Jeg er redd jeg kommer til å overdose uten vilje i jakten på den gode high-en.
Hvordan funker metadon og heroin sammen?
takk for svar!

Kvinne, 24 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Inntak av metadon og heroin sammen øker overdosefaren ytterligere, og frarådes. Det fremgår ikke nøyaktig hvor lenge det er tilrådelig å vente med inntak av metadon, men det er ikke hensiktsmessig å ta metadon før abstinens inntreffer.
Det er kanskje litt upresist å si at metadon blokkerer for heroin. Men det kan dempe den euforiserende effekten av heroin. Og for en som tar metadon daglig, vil ofte toleransen være temmelig høy og dermed skal det en del til for at heroin «oppå» metadon har noen god effekt. Det eneste du oppnår er egentlig en større risiko for overdose – noe du etter eget sigende gjerne vil unngå.