Hvilke hjelpe alternativer er det for folk med rus som trenger hjelp?
Hvilke hjelpe alternativer er det for folk med rus som trenger hjelp, og kem kan man snakke med om man har et rusproblem?

Kvinne, 17 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Hvis man har et rusproblem kan man alltid starte med å snakke med fastlegen sin. Fastlegen kan henvise til mange ulike typer hjelp, alt etter hva slags rusproblem man har.
Er man ung kan man også snakke med helsestasjon for ungdom, helsesykepleier på skolen, utekontakten, eller andre tilbud kommunen har spesielt til ungdom.
På siden vår «Hvordan komme i kontakt med hjelpeapparatet?» finner du mer informasjon.
Gjelder det en ungdom finner du mer informasjon på siden vår » Er du ung og lurer på hvem du kan snakke med om rus?».
Eksempler på ulike typer rusbehandling:
Avrusning/ Rusakuttmottak
Det er alltid lurt å ha oppfølging av helsepersonell med medisinsk kompetanse når du skal trappe ned eller slutte med et rusmiddel/medikament. Ønsker du å slutte uten å bli lagt inn, bør du snakke med legen om dette. Nedtrapping og abstinenser kan være temaer dere bør snakke om.
En innleggelse på avrusning/rusakuttmottak har vanligvis varighet på omkring 2-4 uker, avhengig av behov. Pasienten vil få nødvendig helsehjelp og eventuell medikamentbehandling for abstinensene.
Poliklinisk behandling
Poliklinisk behandling er behandling som ikke krever innleggelse. Poliklinikkene tilbyr utredning, vurdering og behandling for pasienter med ruslidelser. Vanlig poliklinisk behandling er terapitimer, gruppeterapi og samtaler.
Dagbehandling
Behandlingen er mer omfattende enn vanlig poliklinisk kontakt og forutsetter tilgang til seng, men ikke overnatting. En slik behandling består av for eksempel gruppeterapi, undervisning, individuell terapi
Korttids døgnbehandling (under seks måneder)
En behandling som innebærer at pasienten bor på stedet, med vanlig varighet i 3-6 måneder.