Eg lurte på om det finnest sovemedisin/beroligende som man kan få på resept

Hei! Eg lurte på om det finnest sovemedisin/beroligende som man kan få på resept. Alle leger eg har prata med seier det ikkje blir gitt til folk, utenom melatonin. Eg slit med mental helse, spesifikt ptsd og slapper aldri av. Eg ønsker berre å sove godt ei natt, eller kunne slappe av i nokre timer, uten at hjernen min tek over. Har vore så ille i perioder at eg ønsker prøve cbd og litt sketchy ting, men hadde vore so greit om det var enkelt gjennom leger.

Mann, 18 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det finnes en hel rekke ulike legemidler for søvn. Disse kalles hypnotika. Det finnes også legemidler som brukes for søvn, uten at de egentlig er ment til dette formålet (f.eks. antihistaminer). Melatonin er et hormon som mange leger skriver ut for søvn.
Vi er ikke helsepersonell og kjenner deg heller ikke så det blir feil av oss å foreslå legemidler for deg.
Merk at alle legemidler som går under betegnelsen hypnotika er vanedannende. Dette er en viktig grunn til at de fleste leger er tilbakeholdne med å skrive det ut – særlig til unge.
Dersom du sliter mye med søvn, kan du kanskje be legen din henvise deg til en søvnklinikk. Der vil du kunne få bedre innsikt i årsaker og løsninger hva gjelder søvnproblemer.