Slutte med cannabis

Jeg har røyket cannabis daglig i ca 2 år. Riktignok kun på kveldene for å sovne, men nå får jeg ikke sove uten. Er sovepiller et godt alternativ, eller hvordan burde jeg gå frem for å trappe ned?

Mann, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dersom du nylig har sluttet med cannabis, er det ikke uvanlig å slite med søvnutfordringer den første tiden. Kanskje bør du bare ta tiden til hjelp og se om det bedrer seg på sikt. Du skriver at du har røyket i ca 2 år som jo er lang tid, og det kan derfor ta tid før kroppen venner seg til den ny «normalsituasjonen».
Vi er ikke medisinsk helsepersonell og gir ikke helsfaglige råd. Hvorvidt sovepiller er egnet for deg er noe du må diskutere med din fastlege.
Når det gjelder cannabisbruken din så har vi utviklet en app som heter HAPP, du kan laste den ned på å se om den kan være til hjelp. Du kan lese mer om den og laste den ned på vår hjemmeside.
Eller så har Uteseksjonen i Oslo kommune et hasjavvenningsprogrammet (HAP) til deg som enten vil slutte eller trappe ned bruken av cannabis. Du kan få en uforpliktende samtale dersom du er nysgjerrig, men usikker på om du ønsker å slutte. Telefon dit er: 913 03 913.
Du kan også lese mer om å slutte med cannabsi på våre nettsider.