Er det vanlig å veksle slik mellom sug og abstinenser?

Hei!
Noen spørsmål om å slutte med cannabis!
Jeg har etter lengre tids røyking endelig sluttet med cannabis. Har vært nykter i ti dager nå. Har vært helt fin til nå, men i går fikk jeg abstinenser. Ikke voldsomme, så går helt fint å takle de. Tok en Imodium, og da ga både svettingen og skjelvingen seg. Hadde null russug. I dag har jeg ingen abstinenser, men et voldsomt russug! Og det gir seg ikke, hverken etter å ha gått tur eller gjort mindfullness. Tidligere ganger jeg har sluttet har suget bare vart i et par minutter av gangen, nå har jeg hatt det i ett strekk siden jeg våknet for fire timer siden. Er det vanlig å veksle slik mellom sug og abstinenser? Henger ikke de to sammen? Er det noen kjerringråd for å dempe suget? Vil virkelig ikke sprekke nå!

Kvinne, 44 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Gratulerer med å ha klart de ti første dagene! Det er helt normalt å kjenne på abstinenser i en periode, og det er heller ikke uvanlig at disse kommer og går litt. Men dersom du plutselig ble dårlig i magen, kan det også være andre årsaker, for eksempel et virus?
Russug er det også vanlig at kommer og går litt. Selv om russuget ofte kan føles som bølger der den sterkeste intensiteten varer ganske kort, er det helt vanlig å kjenne på sug også i lengre perioder. Abstinenser kan føre til russug blant annet fordi vissheten om å ruse seg vil ta vekk abstinensplagene, men det er vanlig å oppleve russug i lengre perioder, også utover abstinensfasen.
Det høres ut som om du har mye kunnskap om hvordan du kan utstå russuget. Selv om det kanskje ikke føles som om det hjelper særlig der og da, så har det jo hjulpet – fordi du ikke har gitt etter for suget. Utsetter du å ruse deg når du kjenner på sug, vil det føre til at suget blir mindre jo lengre du venter, og at du får mestring rundt det å klare å mottså å ruse deg (utsette impulsen). Som regel vil dette kjennes lettere med tiden.
Vi vet ikke om du har sjekket ut appen vår HAP, men det kan være at det er en god hjelp for deg i denne perioden. Her kan du både finne tips og lese mye om hva som skjer med deg i slutteperioden. Du kan også finne tips på våre Hjelp til å slutte-sider.
Vi kan dessuten anbefale deg å kontakte Uteseksjonen og deres tilbud Ut av tåka, dersom du synes det blir vanskelig på egen hånd. Du kan få en uforpliktende samtale vedrørende dette på telefon: 913 03 913.