Kan jeg skrive meg ut fra påtaleunnlatelse?

Jeg er en gutt på 17, ble tatt for røyking av hasj i sommer. Har i ca 2 mnd vært å tatt urinprøver. Jeg fikk 6 mnd men jeg orker ikke mer. Jeg røyker veldig sjeldent og mener personlig at jeg ikke har noe problem. Det er vel det som gjør det så utrolig slitsomt. Men jeg lurer hva som hadde skjedd om jeg hadde skrevet meg ut av en påtaleunnlatelse eller om det er mulig. Snakket med ruskonsulenten min og han mente at det er prikk på rullebladet i 5 år. Jeg trodde det bare var tre??

Mann, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at du syns det er problematisk å gjennomføre disse seks månedene med urinprøvetaking, men det er likevel verdt å nevne at det er en god idè for deg å «holde ut». Vi tror ikke det er mulig å «skrive seg ut av påtaleunnlatelse» uten konsekvenser.
I denne artikkelen kan du lese om de forskjellige politiattestene. Under det som står om ORDINÆR politiattest ser du at det heter at «Dom på ungdomsstraff vil ikke fremgå hvis lovbruddet skjedde før du var 18 år, og det har gått mer enn 5 år siden lovbruddet,» noe som altså tilsier at prikkene du får ved å avslutte avtalen om påtaleunnlatelse varer i fem år. I tillegg er det viktig å tenke på at når det gjelder den UTTØMMENDE politiattesten så gjelder det for alltid.
De fire månedene du har igjen kan altså i den store sammenhengen være en liten pris å betale for å unngå et fremtidig kriminelt rulleblad.
Vi forstår at du ikke opplever at du har et problem med cannabis. Hvis det likevel skulle være slik at du ønsker å slutte med det og føler at du trenger litt inspirasjon, så kan vi anbefale vår hasjavvennings-app HAP.