Hvordan stoppe å røyke hasj?

Hei jeg er en gutt på 15 år, å jeg har røyka hasj og marihuana mange ganger, å de fleste gangene har jeg fått bad trip, men så har jeg fått lysten til å røyke mange ganger. Problemet mitt er jeg vil stopp å røyk, men det er dritt vanskelig, spesielt når man har venner som gjør det. Så lurte på om dere har noen forslag om hvordan jeg kan stoppe???

Mann, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Så bra at du har bestemt deg for å slutte når du opplever at det ikke er bra for deg. Du skriver at du har fått bad trip de fleste gangene du har røyket, men at du likevel har fått lyst til å røyke mange ganger. Det at du har lyst til å prøve igjen, er kanskje fordi du håper på at du får en god rus? Men om du som oftest opplever dårlig rus, så er det en stor sjanse for at det kommer til å skje igjen. Det kan derfor være lurt å tenke litt gjennom fordeler og ulemper ved å slutte versus å fortsette.
Om du har venner som røyker, og det er en av grunnene til at du synes det er vanskelig å stoppe, så kan du forsøke å snakke med de. Fortell at du ikke ønsker å røyke mer, og be de vise forståelse for det. For eksempel kan dere ha en avtale om at de sier fra før dere møtes dersom de har tenkt til å røyke. Da kan du velge å la være å bli med dem akkurat den dagen, eller komme senere når de er ferdige. Om du synes det er vanskelig å snakke med de, så kan du kanskje skylde på at du har blitt tatt, at du må ta urinprøver, og derfor må holde deg unna? Vi vet at det er noen som bruker en sånn»hvit løgn» for å slippe å forklare seg eller unngå å bli presset til å røyke når man vil slutte.
Du kan finne mange gode tips om hvordan slutte med hasj/marihuana på denne siden til ung.no.
Det kan også hende at du kan ha bruk for vår app HAP.
Ta kontakt med oss på chat eller telefon om du ønsker å snakke mer om dette eller trenger litt støtte! Lykke til!