Sløv etter MDMA og hasj

Hei jeg er en gutt på 15 som røyker hasj daglig og har mdma 3-4 ganger. tokk en små mengde mdma for litt siden og har aldri vært så sløv før. tips til at det kan gå vekk? er utrolig sliten når jeg står opp og når jeg legger meg også. sliter med å følge med på skolen og det har blitt værre nå. men hvordan kan jeg få vekk sløvheten så fort som mulig

Mann, 15 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Den beste måten å få vekk sløvheten på, er å la være å innta noe mer rusmidler. Hvis du tenker at du er sløv på grunn av MDMA, er det en ganske vanlig følelse å ha noen dager etter inntak. Mange føler seg trist, nedstemt, engstelig og slapp etter å ha tatt MDMA. Det er ingenting annet å gjøre med det enn å hvile og vente.
Det er dessuten ganske vanlig å føle seg sløv av hasj, både under rusen men også en stund etterpå. Røyker du hver dag, vil du risikere å føle deg sløv eller slapp hele tiden. Å røyke hver dag, er dessuten mer skadelig for ungdom enn for voksne. Dette fordi hjernen din ikke har utviklet seg ferdig, og cannabis kan føre til svekkelse av kognitive ferdigheter. Kognitive ferdigheter er det samme som tenkning, læring, problemløsning og oppmerksomhet. At du ikke klarer å følge med på skolen, kan altså ha å gjøre med at du røyker hasj hver dag.
Et lite tips er å slutte å røyke helt, i hvert fall for en periode, og se om du føler deg bedre etter en stund. Hvis du ikke ønsker å slutte å røyke, anbefaler vi deg å røyke så lite og sjeldent som mulig. Om du synes det er vanskelig å slutte eller kutte ned, ta kontakt med Helsestasjon for ungdom og hør om de har et tilbud til deg, for eksempel hasjavvenning. Du kan også sjekke ut vår app HAP.