Voksen sønn som røyker hasj

Hei????
Jeg trenger hjelp og aner ikke hvor jeg skal begynne????
Har en hjemmeboende sønn på 27 med rus problem som jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere men nå går det ikke lengre????
Han har en historikk fra hele livet men det var først i 17/18 års alderen rusen begynte.Han er ikke på tunge stoffer,kun røyking.
Jeg har stilt opp og vært der i alle år hvor ingen andre har klart å håndtere han så er det meg som har har sitti igjen med alt.
Nå kjenner jeg at nok er nok.
Han skjønner ikke selv problemet og tilstandene hjemme blir kaotiske.
Jeg kan jo ikke bare kaste han ut når han mer eller mindre ikke har begrep på noe????
Jeg trenger noen som kan bistå.Hvor kan jeg henvende meg?

Kvinne, 54 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at det er en vanskelig situasjon for deg og for at du kjenner at du har nådd et punkt hvor nok er nok. Å komme til et slikt punkt er en helt naturlig konsekvens av å være i en presset situasjon over tid, hvor du opplever at du har strekt deg langt men at ingenting hjelper. Vi er enige i at situasjonen slik den er nå ikke er holdbar for deg, men har forståelse for at det føles drastisk å kaste han ut. Samtidig kan det være at det er viktig for dere begge at han gis det ansvaret han er ment å ta nå som han har blitt voksen. Han er voksen og tar sine egne valg, og videre bør han da også kunne ta tilsvarende ansvar for seg selv. Å ta en samtale med han hvor du forteller at du synes det er på tide at han flytter ut, men at du kan bistå å hjelpe til med å finne et sted å bo og ordne med det praktiske, kjennes kanskje mindre dramatisk enn å «kaste han ut»? Om han trenger hjelp enten i form av økonomisk bistand, til å finne seg jobb eller for å slutte med hasj, finnes det muligheter for han. Du kan gjøre veien til hjelp kortere ved å finne frem i systemet til han, men han må selv gjøre jobben.
Om det ikke er aktuelt at han flytter hjemmefra, er det viktig for dere å ha klare grenser for hva som er greit i deres hjem.
Vi anbefaler uansett at dere snakker sammen og lager en plan for tiden fremover. Det kan være lurt å være helt konkret og ha en tidsplan, hvor dere lager punkter på hva han skal gjøre og hva du kan bistå med. Målet på sikt bør være at han flytter hjemmefra, får jobb/studier/aktiviteter som forplikter og at han får kontroll på sitt rusbruk.
Det kan være nyttig for deg å snakke med noen utenforstående om situasjonen din. Det finnes en rekke pårørendetilbud, du kan undersøke hva slags tilbud din kommune har. Du kan også kontakte veiledningssenteret for pårørende.
Når det gjelder hvem han skal kontakte for hjelp, er NAV og fastlege nærliggende å kontakte. NAV for økonomisk bistand, bistand til jobb/aktivitet, og fastlege for hjelp i forhold til rusproblemer. Det kan hende at deres kommune har tilbud om hasjavvenning, kontakt kommunen for informasjon om dette. Du kan også tipse han om vår app HAP, en app som er ment å være til hjelp for de som ønsker å slutte/redusere sin cannabisbruk.