Min venninne har et alkoholproblem, noe hun selv innrømmer. Mann og barn vil ikke at hun skal drikke, men hun tviholder på 2 glass til dagen. Er det alkoholikere som kan ha kontrollert drikking, finnes det et sånt begrep?

Kvinne, 44 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du spør om det finnes et begrep for «kontrollert alkoholisme». Egentlig ikke. Et poeng her er at fagmiljøene unngår bruk av betegnelsen ‘alkoholisme’. Det er mer vanlig å kalle det alkoholavhengighet. Spørsmålet blir da om det finnes et begrep for ‘kontrollert alkoholavhengighet’. De fleste som jobber med avhengighet vil si at tap av kontroll er ett av flere problemer ved avhengighet. Dermed vil ‘kontrollert avhengighet’ være en slags selvmotsigelse. Å ha kontroll betyr å kunne styre sitt eget inntak av alkohol, i hvert fall det aller meste av tiden. Her er mer informasjon om avhengighet.
På den annen side, det å drikke to glass vin hver dag er ikke i seg selv nok til å kalles avhengig. Vi vet ikke nok om din venninne til å vurdere om hun har en avhengighet til alkohol. Det kan hende hun har kontroll på bruken, i den forstand at hun drikker nøyaktig så mye som hun ønsker. At det i lengden kan være skadelig å drikke to glass vin hver dag, er det liten tvil om. Men skadelighet er ikke i seg selv et mål på avhengighet. Og hvorvidt hun drikker mer enn hun egentlig vil/planlegger selv, er det egentlig bare hun selv som kan svare på.
Det aller viktigste i det du beskriver, er egentlig hva hun sier selv: at hun selv oppfatter det som et problem. Det beste du kan gjøre i en slik situasjon er å være åpen for å snakke med henne om det og spørre henne hva hun selv tenker om sin egen alkoholbruk. Hvis hun ønsker å endre på dette, kan du være der som støtte og tipse henne om mulige metoder for å begrense bruken. Det er mange som endrer alkoholvaner på egen hånd, eller ved hjelp av nettsider eller bøker. Her er noen muligheter:
Balance (hjelp til å drikke mindre)
Alkohol og livsstil – Strategier for moderasjon (Dette er en selvhjelpsbok.)
De som kan legge press på henne (hvis dette skulle være aktuelt), er hennes familie, særlig hennes mann. Han må i så fall vurdere om ulempene ved hennes alkoholbruk er så store for familien og ekteskapet at han må stille krav til henne om endring. Dette er ofte en prosess familier/par må bruke tid på å gå gjennom, og det kan da være lurt å rådføre seg med fagpersoner. Han kan da ta kontakt med et Veiledningssenter (her er ett og her er et annet) og de kan sammen ta kontakt med Familievern eller en par-terapeut for å be om hjelp til å finne ut av det.